0 1852 visningar

11 svar

Giftig svamp?

Jullanjulia

3 nov 2020 kl. 15:43

Hej!
Har lite problem med mitt försäkringsbolag. Min valp åt i början av hösten en svamp. Lyckades inte hitta vilken svamp det var, men fick till mig att jag behövde åka in till veterinären för att kräka honom. Nu får jag inte tillbaka några pengar eftersom jag inte kunnat fastställa vilken sorts svamp det varit och ifall den är giftig. Finns det någon som har koll vilken sort det handlar om?

0

Jullanjulia

3 nov 2020 kl. 15:46

En till bild

0

Jullanjulia

3 nov 2020 kl. 15:49

På sidan

0

Tobias

3 nov 2020 kl. 17:14

Jag skulle gärna sett en bild på svampen när den var delad på hälften för att se hur skivorna fäster i foten. Tycker dock att den mest liknar en Vårmusseron som är en bra matsvamp.

Men experterna här på SG bör nog också kommentera först.

0

Tobias

3 nov 2020 kl. 18:24

Ett förtydligande, på dina bilder som är lite suddiga verkar det som att skivorna är svagt nedåtlöpande och då är det sannolikt inte en Vårmusseron. Men som sagt annars liknar den mest på den.

Ett annat möjligt alternativ är Pudrad Trattskivling. Den var tidigare en matsvamp men nu rekommenderas att den kokas först då den kan orsaka ett lätt illamående.

0

Jullanjulia

3 nov 2020 kl. 22:36

Hmm konstigt att den blev suddig. Men som du säger, den verkar vara mer nedåtlöpande. Och när jag jämför den med den pudrade trattskivlingen så ser kanterna annorlunda ut, mer ojämna??
Fattar inte att man ska behöva vara svampexpert för att få ut pengar från försäkringen man betalar för… :(
Provat att skicka en bild igen ifall det blir bättre kvalitet.

0

Tobias

4 nov 2020 kl. 11:29

Ja och så brukar pudrad trattskivling vara mer grå och som namnet säger lite trattformad i hatten. Jag är därför inte säker på vad din svamp är och hoppas någon annan här på SG med bättre kunnskaper kan artbestämma den!

0

SvenD

4 nov 2020 kl. 16:33

Tror inte på vårmusseron (rel kraftig vår o försommarsvamp!) eller pudrad trattskivling (är betydligt kraftigare). Kanske någon av de mindre trattskivlingarna.

0

Tobias

4 nov 2020 kl. 20:26

Enligt mina böcker så ska Vårmusseron även kunna växa upp på hösten! Men skivorna stämmer inte helt som sagt.

0

Michael Krikorev

4 nov 2020 kl. 22:03

Det går tyvärr inte avgöra säkert vilken art enbart efter bilderna, men antingen är det en mjölskivling (Clitopilus sp., ofarlig) eller någon trattskivling (Clitocybe, potentiellt giftig/muskarin-innehållande).

Jag lutar åt det första förslaget, men vågar inte utesluta någon trattskivling. Går inte få fram en säker artbestämning utan en närmare titt på de riktiga svamparna. Det är inte vårmusseron eller pudrad trattskivling.

0

Tobias

4 nov 2020 kl. 22:16

Michael, tack för expertisen! Jag funderade länge på mjölskivling men tycker inte skivorna var tillräckligt nedåtlöpande jmf med dem jag finner. Intressant att lära sig att dom inte behöver göra det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?