0 2206 visningar

9 svar

Bästa kompletta nya svampboken?

Tobias

22 nov 2020 kl. 10:33

Jag önskar utöka mitt bibliotek och undrar vilken svampbok ni rekommenderar?

Har googlat och det finns gamla trådar om detta där folk mest rekommenderar: Svampar : en fälthandbok, Ryden/Holmåsen men är den från 1992? Någon skrev i 2014 att det kommit en ny version men den hittar jag inte?

0

JanAUppsala

22 nov 2020 kl. 11:28

Såvitt jag vet, så kom den tredje reviderade upplagan av Ryman/Holmåsen 1984 och därefter har bara nytryck utkommit. Tycker dock den fortfarande är bäst, trots smärre tyrckfel och gammalmodiga/uråldriga vetenskapliga namn. Sånt går ju att uppdatera! Och om de “nyosvenska” namnen tycker jag inte alls…

0

Joachim Krumlinde

22 nov 2020 kl. 15:50

Bäst är otvivelaktigt den nya danska “Nordeuropas Svampe”, på engelska “Fungi of Temperate Europe” men den är rejält stor i formatet och dessutom i två delar.

0

Tobias

22 nov 2020 kl. 18:25

Tack för förklaringar och tips.

Jag ska snart flytta till nord Norge. Antar att den nya danska boken passar bra då. Men har Holmåsens bok också med fjäll/arktiska arter?

0

JanAUppsala

22 nov 2020 kl. 21:17

Holmåsen är fotografen. Svengunnar Ryman står för text och en del bilder. Och ja, det finns också nordliga arter med. Du kan ju äntra en bokhandel och kolla!

0

JanAUppsala

22 nov 2020 kl. 21:18

...Eller ett bibliotek!

1

Tobias

23 nov 2020 kl. 09:17

Jag skulle gärna gå in i en bokhandel eller på ett bibliotek med detta avråds vi ju ifrån, så jag är tacksam för alla digitala svar!

0

Greyhound

1 dec 2020 kl. 16:18

Jag röstar för att du skaffar både Ryman/Holmåsen och FoTE. Den förra har ingående bestämningsnycklar (som ofta förutsätter att man mikroskoperar), den senare har fantastiska bilder och förenklade, “nycklar”, du kan kika på dem här: http://svampeatlas.dk/bestemmelseshjulBasiLinks.html
Dock har jag för mig att FoTE placerar Nordnorge utanför det tempererade Europa.

0

C-J

9 jan 2021 kl. 21:24

Ryman/Holmåsen är bra, men det tar ett tag att komma in i den så att säga.
Har också en liten behändig bok som heter svampar (Garnweider, svensk bearb Jacobsson) som jag tycker är bra också.
Ja, ja det var mina tips.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?