1 672 visningar

5 svar

Svamptips!

Jan A Uppsala

20 maj 2021 kl. 12:42

Idag gick hustrun och jag åt olika håll – bl.a. för att kolla om vårmussarna reagerat på de senaste, kraftiga dropparna. Det hade de - på Labans marker vid Observatorielunden – men ännu inte på mina. Idag blir det dock årets första ”självplockade färsksvampsätning”!

0

Jan A Uppsala

21 maj 2021 kl. 11:59

Oj, så gott det var! Hoppas på regn åtm nån vecka till, så kommer de nog igång på riktigt i kalkgranskogarna på de gamla betes- och odlingsmarkerna!

0

HLilja

21 maj 2021 kl. 14:02

Har ni något favoritsätt att tillaga vårmusseronen på Jan?
Jag har hittat/ätit den för första gången i år och den var jättegod! Bara stekte den ena gången och gjorde soppa den andra, tyckte soppan blev mest lyckad. Gillar både smak och konsistens på vårmusseron!

0

Jan A Uppsala

21 maj 2021 kl. 18:03

Har många häckar fulla just nu, återkommer! men du kan ju googla på
“svampguiden, jan a, carluccio”  så hittar du en del tips!  Vårmusseronerna tillhör mina och familjens favoriter och vi skördade mängder när vi var något yngre. Vi skördar dock fortfarande, vilket Carluccio tyvärr inte gör.

0

Jan A Uppsala

22 maj 2021 kl. 12:03

Här är två lättfunna av de många vårmussetrådar jag medverkat i:
“Vårmussekick av lördagssyndafloden” och “Vårmusseronens växtplats?”  Det finns ytterligare några få!  För oss är kulturmarksgranskogsförekomsterna (osnygg ordlängd) de viktigaste, bl.a. för att vi oftast fått ha dem i fred! Gäller såväl vanliga skadegörare som skördare. Jag har bott och praktiserat/fältarbetat några/åtskilliga år i södra landet, ffa i Halland och Skåne och sett mussar också där. Detta var dock ffa på 50- och 60-talen och en del fram till c 1997 - så också lokalerna är nog lite annorlunda nu!

0

Jan A Uppsala

27 maj 2021 kl. 10:37

Den senaste, ännu inte helt avslutade, gedigna rotblötan, torde ge vårmusseronerna en extrakick, så om ett par, tre dagar eller så, så kommer de nog!  Vi kommer nu att kolla såväl gräs- som barrmarker, alltså “gräsmattor”, ängar, betesmarker m.m. och ffa äldre kulturgranskogar på kalkrik mark!! Riktigt bra år brukar vi, ffa på de senare, kunna skörda ända fram till efter midsommar!  Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone