0 1163 visningar

5 svar

Vita kantareller

Brittmarie Byström

9 aug 2021 kl. 07:29

Hittade vad jag tror vit kantarell i en våt granskog i västra Hälsingland, norrsluttning. De växte tillsammans med gula kantareller.

1

bra svar

HLilja

9 aug 2021 kl. 08:04

Kul! Det förekommer albinovarianter av kantareller, har aldrig själv stött på det men jag tycker det verkar troligt att det är det du har hittat. Det finns en hel del att läsa här på forumet om du söker på ”vita kantareller”  på sökfunktionen här på forumet.

0

Brittmarie

9 aug 2021 kl. 08:57

Tack för tipset om att söka/ läsa i forumet. Fantastiskt vackra. Det är alltså troligen en albinovariant av gulkantarell. Ingen egen svampsort? Lägger in några fler bilder..

0

Joachim Krumlinde

9 aug 2021 kl. 09:45

Det sägs att albinoformen har mindre smak än den vanliga gula. Jag vet inte hur det förhåller sig med det, kan någon verifiera?

0

Jan A Uppsala

9 aug 2021 kl. 10:20

Jodå, jag har genom århundradena sysslat en hel del med sånt och bidragit med en del här; bl.a. i tråden:    http://svampguiden.com/forum/visa/271590          och även i mängder av andra. Och visst är det som Joachim säger; en hel del av smaken sitter i färgen!  Såväl smak som färg beror dels på markens egenskaper, dels på mykorrhiza-kompisens. Hittar ni någon x3mt färgad kantarell, så provsmaka den; det kan bli en överraskning! Men se noga upp med narrar och andra “dubbelgångare”.  Och det finns mycket att läsa här på Svampguiden för den som googlar på “svampguiden, kantarell och andra aktuella sökord”.

0

Jan A Uppsala

9 aug 2021 kl. 10:41

Det skulle givetvis också ha stått att färgen delvis/till stor del/ beror på själva “kantarellens” genetiska egenskaper!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone