0 487 visningar

6 svar

Kan det vara fläckkantarell?

Tolvansson

19 sep 2021 kl. 23:31

Är detta fläckkantarell?  Platsen är på Gotland,  mellan två branta klintar i gammal barrskog. Minns inte var på området jag fann den. Så det är ju svårt att beskriva växtplatsen och naturen är omväxlande där. Finns både ett sumpigt stråk i mitten med höga grästuvor och tall . Intill, närmare klinten går det mossiga stråk och där är det även gran. Varvat mellan de mossiga stråken i klinkkanten finns även torra, steniga, barriga områden… Fanns mycket rödgul trumpetsvamp i gräset.

0

HLilja

20 sep 2021 kl. 10:27

Jag kan inte få det till något annat än fläckkantarell, med både roströda fläckar och skivor som grenar sig samt tratt med puckel.
Växtplatsen du beskriver stämmer väldigt bra med naturen där jag brukar hitta fläckkantarell.

0

HLilja

20 sep 2021 kl. 10:29

Men frågan är hur vanlig dem är på Gotland…inget jag kan uttala mig om.

0

Tolvansson

20 sep 2021 kl. 11:22

Spanade efter puckel själv också men de är “indragna”, någon har en uppstickande knölighet bredvid gropen som kanske kan göra att det ser puckligt ut, särskilt på bild. Är det ändå chans att det skulle kunna vara fläckkantarell tror du? Det är nog den grejen som gör mig mest osäker. Har ingen tidigare erfarenhet av dessa…

0

HLilja

20 sep 2021 kl. 11:44

Jag tyckte mig se puckel på någon eller ett par, men det är lite svårt att se. Och tänker man efter syns bara en enda rostfläck, vilket verkar lite väl sparsamt… När jag kollar på utbredningskartan på artfakta finns inga rapporter alls från Gotland. Så allt det sammantaget gör att jag känner mig osäker. Invänta fler svar.

0

Jan A Uppsala

20 sep 2021 kl. 12:10

Kan vara (urblekt) grå trattskivling - som det börjar bli dax för nu.

0

HjalpMedSvampar

20 sep 2021 kl. 17:36

Jag hittade en svamp som kanske var en fläckkantarell för några veckor sedan. I likhet med bilderna på google så hade den en nästan helt rund hatt, med dovare grå färg i mitten och överlag mattare yta. Min inte jättekvalificerade gissning är att det är något annat du hittat. Dina svampar ger ett mycket mindre prydligt och symmetriskt intryck.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?