0 826 visningar

13 svar

Grå kantarell eller ovanligt åsig trumpet?

Hargiwald

6 okt 2021 kl. 21:36

Hittade lite trumpeter idag, men ser nu vid rensning att några av dem har tydliga åsar, som trattisar. Färgen är dock lika mörk som de slätare trumpeterna. Vad har jag fått med?

0

Hargiwald

6 okt 2021 kl. 21:36

Ps. Till vänster i bild en slät trumpet som referens.

1

bra svar

Jonet

7 okt 2021 kl. 11:39

Tycker det ser ut som grå kantarell

0

Jan A Uppsala

7 okt 2021 kl. 11:51

Men det kan också vara en form av trattkantarell. Hur, med vilket trädslag - och ungefär var i landet växte de?

0

Hargiwald

7 okt 2021 kl. 12:21

Hej! Bland trumpeter i nära anslutning till hassel, i Stockholms län. Blandskog med mycket hassel och en del ek, men inga ekar just vid fyndplatsen.

Jag har aldrig sett trattisar med nära den färgen, så sammantaget lutar jag mycket mot grå kantarell.

0

Jan A Uppsala

7 okt 2021 kl. 13:19

Bra - och mycket möjligt!, men jag har inventerat skogar och annan natur i hela riket och lite till och då märkt hur trattkantarellens utseende varierar med mykhorriza-kompis, ljus, jordmån, pH, kemi och såntl (Har dock inte jobbat specifikt med svampar, förutom de för skogen och alla dess träd och djur mest betydelsefulla (nyttiga/skadliga).

0

Hargiwald

7 okt 2021 kl. 14:26

Spännande! Har också sett rätt gråa trattisar, men aldrig svarta såhär. Kom på att jag hittade några tydliga trattisar i samma skogsparti, så här kommer en bildjämförelse.

Men i slutändan är det viktigaste för mig att det inte finns någon giftig art det skulle kunna vara. De doftar väldigt bra, mer fruktigt än trattisar. Är väldigt nyfiken på hur de smakar.

0

Jan A Uppsala

7 okt 2021 kl. 14:48

Den bilden gjorde verkligen skillnad!! Snyggt!

0

Hargiwald

7 okt 2021 kl. 15:04

Då kan det inte vara annat än grå kantarell, eller hur?

Eftersom jag gjorde en bra skörd med svarta trumpeter på detta ställe så kommer jag återvända, får vara lite mer vaksam då, eftersom man ju helst lämna grå kantareller på grund av deras sällsynthet här i Norden. Jag skyller på att detta var mina första trumpetfynd på hela säsongen och jag blev lite ivrig.

0

HjalpMedSvampar

7 okt 2021 kl. 15:51

Det går väl inte att förvänta sig att man själv eller någon annan ska kunna skilja på dom där “i fält” s.a.s?

Det är minst sagt lätt hänt att råka plocka den ena när man plockar den andra, när de växer så nära och skillnaden framträder mest på undersidan.

Jag vill slå ett slag för att detta inte rimligen kan vara en samvetsfråga och att det bara är att plocka på...

0

Jan A Uppsala

7 okt 2021 kl. 16:43

Likheten mellan extremt skapta/färgade trattkantareller och grå kantareller kan uppenbarligen vara stor, färgen skiljer dem knappast åt vid en hastig gamblick. Trattisen är väl sällan någon bristvara, så jag tycker faktiskt det är lämpligt, att åtm “hobbyplockare” sparar misstänkta grupper/populationer “i gråzoonen”!

0

Hargiwald

7 okt 2021 kl. 21:14

Att inte ha dåligt samvete, och att ta lärdom och försöka göra rätt framöver, är ju inte två ömsesidigt uteslutande förhållningssätt. Har inte så dåligt samvete för om jag råkade få med några grå kantareller nu, men kommer kolla mer noga när jag plockar trumpeter på samma ställe nästa gång, och lämna om jag ser att det inte är trumpeter.

Men nu var det ju inte det tråden gällde, utan huruvida det är grå kantarell. Vore kul om någon stjärnexpert hade några tankar om saken?

En annan fundering, om det nu är grå kantarell, är det värt att anmäla fyndet någonstans? Nu när den är så sällsynt menar jag.

1

bra svar

Jan A Uppsala

7 okt 2021 kl. 21:38

Efter att ha sett de senaste bilderna - på vitt fat - så tror jag helt på den grå!

0

JE

8 okt 2021 kl. 07:42

Det är definitivt grå kantarell. Grå kantarell kan bäst liknas vid en hybrid av svart trumpet och trattkantarell tycker jag. Ser ut som en trattkantarell med trumpetens struktur. Rapportera in den på artportalen. Den indikerar skog med lång kontinuitet och höga naturvärden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone