0 1468 visningar

8 svar

Brandticka eller cinnoberticka?

Svampundran

22 dec 2021 kl. 13:18

Är detta en brandticka eller cinnoberticka? Den är hårig och röd i olika nyanser på ovansidan. Växte på en gammal grov asplåga i ett blött och fuktigt tallnaturskogsområde med inslag av gran, björk och asp. Flera tallöverståndare i 200-250-årsåldern. Tack på förhand!

0

Joachim Krumlinde

22 dec 2021 kl. 18:38

Cinnoberticka menar jag. Brandticka växer vanligtvis på barrträd och åtföljs som regel av klibbticka.

0

Svampundran

23 dec 2021 kl. 11:15

Tack för svar! Som jag förstår det kan dock brandticka i sällsynta fall gå på asp. Med tanke på att detta var en äldre naturskog kanske brandticka inte är helt osannolikt?

0

Joachim Krumlinde

23 dec 2021 kl. 12:58

Ja, kanske. Jag tycker ändå det ser mest ut som cinnoberticka. Kolla om asplågan har en klibbticka också, i så fall ökar sannolikheten för bradticka.

0

Svampundran

23 dec 2021 kl. 14:31

Om det mest ser ut som cinnoberticka är det nog det. Jag minns tyvärr inte om det fanns någon klibbticka på asplågan - har tyvärr ingen möjlighet att återbesöka skogen då den ligger hundratals km bort.

Tack så mycket för hjälpen!

0

C-J

23 dec 2021 kl. 18:40

Får lite känsla av båda, beroende på vilken del av svampen man tittar på. Inga fler bilder?

0

Svampundran

3 jan 2022 kl. 11:10

Nej, tyvärr, har bara den bilden.

0

C-J

3 jan 2022 kl. 13:48

Här är cinnoberticka för några dagar sedan,
av klassisk modell : )

0

C-J

3 jan 2022 kl. 13:49

Och en till….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?