Man kan inte påstå att torkade trattkantareller luktar så jättegott, men svårt att svara på om dina blivit dåliga. Hur ser de ut? Är de fina i färgen eller är de svarta? Har de svartnat är de dåliga.
Har torkat trattisar - och andra torkningslämpade svampar och “annat ätbart” i många år och även skaffat speciell utrustning, en bra tork för detta. I början av mitt svampliv trädde jag upp svamp och svampdelar på en tråd och hängde upp fångsten på tork i ett lämpligt rum. Men jag har alltid först delat/kluvit svampar med ihåliga fötter/“ben”. Ibland finns barr och annat, t.ex., insektslarver eller annat, värre, i håligheten.
Det ser ut som att en del är helt eller delvis svarta medan andra verkar ha rätt färg, men lite svårt att se från ett foto. Luktar de svarta och de ljusa likadant?
Det kan vara den stängda luckan som har gjort att det blivit för fuktigt, och en del har ”drunknat” i fukt innan de hann torka.
Tack för alla snabba svar!
Jag kastar svampen och ”hämtar” ny till helgen. Jag plockade knappt hälften av det jag hittade så jag håller tummarna att ingen annan hunnit för mig.
Gör om och gör rätt… dela alla stjälkar i jakt på larver och ha koll på ungarna så att ugnsluckan inte stängs
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.