0 744 visningar

11 svar

Kantarell art?

Emilio

12 okt 2022 kl. 08:21

Hej,
Jag hittade dessa kantareller som tycksa ha tappat sin gula färg? De är indentiskt likt trattkantareller förutom att färgen är annorlunda. Googlade snabbt och misstänker att det är grå kantarell? Stämmer det? Är den ätbar?

0

Emilio

12 okt 2022 kl. 08:33

Här är bilder

1

J. E.

12 okt 2022 kl. 08:53

Helt vanliga, om än lite bleka, trattkantareller. Grå kantarell är ganska sällsynt och påminner ofta mer om svart trumpetsvamp.

0

Emilio

12 okt 2022 kl. 09:19

Tack för svar! Jag blev osäker då de också luktar lite annorlunda

0

Jan A Uppsala

13 okt 2022 kl. 11:26

Många svampar “tar lite intryck” av egenskaper hos den mark de finns på  - och når det gäller mykorrhizasvampar - också vilket trädslag/trädart de samarbetar med! Något litet om detta, når det gäller kantarell, har jag nämnt här:
http://svampguiden.com/forum/visa/271590
Trattkantarellen är också  en mykorrhiza-svamp, men så vitt jag vet inte lika “vid” i sitt val av samarbetspartners.

0

J. E.

13 okt 2022 kl. 17:45

Tycker nog att trattkantarellen är ganska vid vad beträffar umgänget. Den finns ju i ren bokskog, granskog och tallskog.

0

Jan A Uppsala

13 okt 2022 kl. 18:18

Bok, gran och tall kallar inte jag för “vid” om du jämför med kantarellen som kan vara “mykorrhiza-samboi” med praktiskt taget ALLA våra löv- och barrträd och buskar!

0

J. E.

13 okt 2022 kl. 19:32

Tja… I de flesta skogar ingår något av de träd jag räknade upp. Svårt att veta med exakthet vilket träd en svamp bildar mycel med. Jag håller med om att c. cibarius nog är tämligen obrydd angående vilket träd som står som värd, men trattkantarellen är inte särskilt kräsen heller.

0

Jan A Uppsala

15 okt 2022 kl. 10:21

Mycel är “något” en svamp “bildar” alldeles själv. Jag skrev mykorrhiza, och det är något helt annat! I mitt inlägg 13 okt i denna tråd förklarar jag något om detta.

0

J. E.

15 okt 2022 kl. 17:56

Nej, det är inte något helt annat. Utan mycel blir det knappast mykorrhiza. Jag är väl medveten om skillnaden. Måste också påpeka att din användning av citattecken är i hög grad förvirrande och märklig. Vad exakt är du ute efter att poängtera?

0

Jan A Uppsala

15 okt 2022 kl. 18:38

Jag har bara att hoppas att ni andra har ordning på termer och kunskaper. Mykorrhizasvampar har ingått i hela mitt skogliga arbetsliv och även i de hittills drygt 25 åren som pensionär.

0

J. E.

15 okt 2022 kl. 19:26

Att vara gammal är knappast ett skäl till att vara nedlåtande och oförskämd. Jag ifrågasätter inte dina empiriska skogliga kunskaper, men du får nog acceptera att andra också har rätt att lufta sina uppfattningar utan att bli påhoppade. God kväll.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone