Enligt den sakkunniga jag hade med mig var det ängschampinjon. Har kollat både databas och tidigare förfrågningar angående denna. Hon mumsade en del på den rå direkt i skogen och har plockat sådana i området där förr.
Jag har dessutom stekt lite och provsmakat och det smakade verkligen champinjon.Synd bara att det inte fanns fler….
Hans har rätt, det är inte ängschampinjon. Förmodligen någon i snöbollschampinjongruppen, kanske A. abruptibulbus som Hans föreslog. Knölchampinjon är närstående eller synonym art:
http://svampguiden.com/art/visa/Agaricus_sylvicola
Champinjoner är svåra att artbestämma på bild. Man måste ha den i handen, dofta, känna, och även då är det svårt att få ett säkert namn på den. Men alla i snöbollschampinjongruppen är ätliga så länge de doftar gott av mandel/anis.
Godkväll Michael , din mittenbild i databasen på ängschampinjon ser exakt ut som min , det är bara det som gör mig så förvirrad.
Foten på den är lika hatten i längd och knölig…i det området har aldrig funnits annat än ängschampinjon… men den var god iaf…kul att äntligen ha fått hitta en champinjon..
Håller med dig Birgitta att de liknar min bild på ängschampinjon ganska mycket, mittenexemplaret är inte helt typiskt men jag är ändå säker på att det inte är den du har plockat. Vanligen är foten kortare eller lika lång som hatten är bred hos ängschampinjonen. Jag har ingen linjal på min min bild men hatten är inte bredare än 8-10 cm medans dina champinjoner ser ut att vara större än 10 cm i hattbredd vilket ängschampinjonen sällan blir. Sen ser man på små detaljer såsom att fottoppen är lite mörkfärgad med dragning åt brunrosa på din champinjon vilket är vanligt hos knölchampinjon. Om du också tittar på hur bred foten är närmast skivorna i förhållande till hur bred hela hatten är så ser du en väsentlig skillnad mellan min bild på ängschampinjonen och din champinjon. Det är summan av alla små detaljer som gör hela skillnaden!
Min är väldigt stor… 18, 5 cm i vidd och 18 cm hög , en gigant-variant av din bild..
Det roliga var att när vi var ute idag så tyckte min sakkunniga vänninna att de få stegen till svampen inte skulle vara värt besväret…När jag sa att skivorna var väldigt rosa hoppade hon till mig som värsta atleten trots sina drygt 70 år , sen mumsade hon hejvilt och “vrålade” champinjon.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.