0 17667 visningar

8 svar

Pris för kantareller???

Helena

15 aug 2004 kl. 18:52

Som vanligt har jag plockat alldeles för mycket svamp. Nu kan jag inte ta reda på mer själv. Ringde ett par lokala restauranger här. De betalade 60 kr kilot.
Funderar på att kolla med Hemköp i Eskilstuna också. De tar 199 kr!!! kilot när de säljer.
Nån som har nån koll på priserna???

0

Britt-mari Häggbom

15 aug 2004 kl. 21:33

Helen, kantareller säljer du inte under 110 kr kilot. Jag får 140 kr kilot när jag säljer till hotellen.

0

Anders

15 aug 2004 kl. 21:44

Lustigt nog tar (eller åtminstonde tog) Ica Maxi i Botkyrka 89:- kilot för ett tag sedan. Samma pris på Willys tror jag ... förmodligen svårt att bli rik på att sälja svamp här i krokarna iallafall.

0

Eva

16 aug 2004 kl. 00:01

Antingen är jag dum, eller, men jag måste ändå fråga.
Hur går det till när ni säljer till hotell och Maxi etc? Går ni till butiken/hotellet med svamparna, och i så fall hur gör man sen då? Vägs dom där..hur går köpet/betalningen till?
Måste man inte skatta?
MVH
från Eva som har massa svamp i frysen.

0

Britt-mari Häggbom

16 aug 2004 kl. 08:33

Hej igen.Ta kontakt med ägaren och fråga om det finns intresse att köpa kantareller.Dit jag säljer, vill dom ha färskfrysta kantareller.Väg svampen själv.Ta kontakt med någon grossistfirm, och hör vad dom tar betalt(den summan kan du också ta för din svamp).Ta sen betalt vid leverans.Du får sälja svamp och bär för 5000/år och familje medlem.Lycka till.

0

Helena

16 aug 2004 kl. 12:18

Jag ringde runt till div fler ställen på förmiddan. Bl a kollade jag krogar i Eskistuna. Om de överhuvudtaget köte in så var det skam bud. 40-50 kr kilot. Så det blev de i Malmköping som betalde 60 som fick ta dem. Men de är intresserade av att köpa även annan svamp typ aspsopp, björksopp, karl johan trattisar trumpet osv…....
Du Britt Marie var hittar man grossister???? Jag bor ju i Södermanland

0

Britt-mariHäggbom

16 aug 2004 kl. 20:05

Ja du Helena det var verkligen dåligt betalt.Det är ett jäkla jobb att plocka, åka runt, samt rensa, så jag skulle aldrig sälja för den summan, då kan dom ut och plocka sin svamp själv.Nån vinst ska vi också ha som säljer.Sen brukar jag torka svamp i svamptork, och säljer under vinter tid till ica bland annat, här i Åre.Dom betalar väldig bra, dom betalar mellan 35kr till 40kr/20gr.Jag skriver alltid ett recept på påsen.Om du vill veta lite mer om inköp av påsar och hur jag gör, så kan du skriva till mig direkt.honeychips@telia.com

0

Britt-mari Häggbom

16 aug 2004 kl. 20:13

Jo. jag glömde telefonnumret till grossist firman i Östersund.Du kan höra med dom vart du vänder dig i dina hemtrakter.
063/576500 KS Jonsson.

0

Pris för kantareller???&Start=0&Offset=50&sok=

Gunilla

17 aug 2004 kl. 18:56

Som tröst för Helena kan jag berätta att jag också plockat och sålt i samma trakter för 50-70 kr/kg. Antagligen handlar det väl som alltid om tillgång och efterfrågan. Här har vi ju haft en fullkomlig enorm tillväxt av bleka kantareller i sommar. Har ofta inte tagit mig mer än någon timme att plocka en 4-5 kg ganska rena och snabbrensade och då tycker inte jag att förtjänsten blir så dålig. Ett normalår däremot är ju en annan sak, och hur det ser ut i Åre där man tydligen får väldigt bra betalt har jag ingen aning om.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone