0 3129 visningar

9 svar

riskor

Kärran

16 sep 2004 kl. 20:44

Hej, jag har hört att alla riskor som har vit “mjölk”är ätliga, efter förvällning och kokning stämmer det?

0

Michael Krikorev

16 sep 2004 kl. 21:54

Det finns ingen akut giftig svamp bland riskorna, men det finns några som är olämpliga att äta. Svartriska t ex innehåller det mutagena ämnet necatoron. Och den mutagena effekten uppges kunna 20-dubblas vid tillagning. Jag vet inte om resterande skarpa riskor med vit mjölksaft innehåller några kända olämpliga ämnen. Någon annan som vet?

0

Irene

17 sep 2004 kl. 11:21

Jag brukar konsultera den här sidan:

http://www.toxinfo.org/frameset.php?inhalt=menu.php%3Fclass%3D3&hauptframe=/pilz/index.html

Enligt den har följande arter orsakat magbesvär:

lakritsriska(Lactarius helvus, vattenklar mjölksaft)
gulmjölkig ekriska(Lactarius chrysorrheus, vit mjölksaft som gulnar)
zonriska eller gaffelriska(Lactarius insulsus, vit mjölksaft)
slät vitriska(Lactarius piperatus, vit mjölksaft)
pepparriska(Lactarius rufus, vit mjölksaft)
svavelriska(Lactarius scrobiculatus, vit mjölksaft som gulnar)
skäggriska och blek skäggriska(Lactarius torminosus och pubescens, vit mjölksaft)
skogsriska(Lactarius trivialis, vit mjölksaft som långsamt blir grågrön)

Våra finska svampvänner protesterar säkert mot den listan, eftersom de har ätit skogsriska, pepparriska och skäggriskor i alla tider utan några som helst besvär…?

Mitt råd är att ta det lugnt med de skarpa riskorna. Prova med små mängder, och gör helst som man brukat i Finland:
Förväll svampen och krama ur vattnet, salta ner den, och vattna ur före tillagning.

0

Anna Tulldahl

17 sep 2004 kl. 11:34

Hej,
jag har precis lärt mig några av dessa “finska riskor” och uppskattar den “finska risksallad” jag lagat av dem + den avsaknad på larver som tex Skogsriskan har.

Måste jag redan överge dem?

Finns det någon gradskillnad mellan dessa arter? Lakritsriska trodde jag var giftig medan tex Skogsriska inte var det?

Tyvärr kan jag inte tyska så det kändes för tungt att med den bristen försöka utröna detta från länken i förra svaret.

0

Irene

17 sep 2004 kl. 13:25

Hej Anna!
Har du ätit de “finska riskorna” utan besvär, kan du fortsätta med det.
Det som står i texten om dem, är i princip att det har inträffat att arterna i listan har gett snabbt inträdande, men övergående, kolikliknande magbesvär. Det kan ha berott på extra känsliga magar eller helt enkelt bristfällig tillagning.
Rådet att ta det försiktigt, gäller alla svampar som man provar för första gången. Vilka svampar man tål att äta, är högst individuellt.

0

Anna Tulldahl

17 sep 2004 kl. 13:27

Tack Irene,
inser att man måste vara försikt när man bjuder andra på svamp.

Hela familjen inklusive mina ungdomar 14 och 15 tyckte det var toppengott med risksallad.

Ingen fick ont i magen - vad jag vet -. Kan de fortsätta äta? eller bör jag vara restriktiv med att ge barnen?

0

Tar inga risker.

20 sep 2004 kl. 13:13

Hej
Jag har alltid bara plockat blodriskor.
Har jag missat något? Recept tack.

0

Annemarie Kjell

20 sep 2004 kl. 13:36

Hej
Ja visst har du missat något. Jag plockar alltid mycket Pepparriska, vattnar ur den över natten och avkokar i rikligt med vatten, kramar sedan ur reterande vattnet och kvar har jag en supergod svamp att använda i svamppytt eller finskriskasallad med rödlök och gräddfil. Väl värt att testa.

0

blod riskor

ola

25 sep 2019 kl. 16:53

hej finns det någon annan svamp en dessa blodriskor som blöder ?

0

JanAUppsala

25 sep 2019 kl. 18:02

Ofta blöder “skarp dropptaggsvamp” - och den är skarp…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?