1.Höstens sista vid liv = )
2.Förmodligen ingen svamp mest ett angrepp
3.Stubbsvamp , många nyuppstigna ex idag
4.Växte på Tall, större bild , bild 2
5.Stora fina exemplar i vitmossa
6.Liten späd i granmossa
7.Växer där frostvaxingen brukar växa , nya för mig idag
8.Fortfarande kommer det upp nya här
9.Också nyuppstigna i granmossa
Bild 2 , helt utan taggar ,som gele
är en koschenillav, en Cladonia-art. Kanske den här (Cladonia pleurota):
http://www.stridvall.se/lichens/albums/Cladonia/NIKA4331.sized.jpg ?
Tack Irene ! Försöker titta på bilder på nätet men hittar inget bra. Mitt exemplar itu-skuret ser ut exakt som stor riddarmusseron i Nya svampboken.Jag förmodar att kantmusseronen också har gula skivor eftersom den nämns som förväxlinssvamp.Tror du sjuan kan vara mjöltrattskivling ? Har övergett tanken på fläckkantarell.Efter att ha skurit isär även denna är den mer lik mjöltratten.
Mjöltrattskivling är tänkbar om den har stark mjöllukt, annars lutar jag mer åt grå trattskivling, Clitocybe metachroa.
Mjöltrattskivlingen känns för det mesta igen på en blek beläggning som brukar sitta kvar länge på hattkanten. Svamparna på din bild saknar sånt trots att de ser nya och fräscha ut för övrigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.