0 2126 visningar

10 svar

Vinternagelskivling

Evus

13 nov 2006 kl. 19:32

Vinternagelskivling som många av er pratar om undrar jag lite över.
Någon som har bild och/eller kan berätta lite mer om den.

Jag nyss googlat, men får inga bra träffar.

0

Birgitta F

13 nov 2006 kl. 19:36

den har bytt namn till vinterskivling , då går det nog bättre , Flammulina velutipes är det latinska namnet

0

Evus

13 nov 2006 kl. 19:44

Tack Birgitta, då fick jag napp direkt.

0

Salasias

13 nov 2006 kl. 20:33

Kanske svampsäsongen inte är över ändå...
Om jag nu skulle våga mig på att plocka vinterskivlingen: Vad riskerar jag att förväxla med? Vad är det säkraste kännetecknet?

Jag SKA ut nu på min lediga torsdag… jag ger inte upp.

0

Bo E

13 nov 2006 kl. 20:40

Den lär vara väldigt vanlig i Skåne. Det var inlägg och bilder från några av forumets skåningar som fick mig att börja intressera mig för den.
Det var beskrivningar av växtmiljöer etc. som fick mig att hitta rätt.

Någon förväxlingssvamp är lixom inte aktuell när det mesta frusit bort.

Riktigt god, lite sötaktig som matsvamp.
Kan anrättas enligt de flesta recept ungefär som trattkantarell tycker jag.

0

Salasias

13 nov 2006 kl. 20:47

Är de här mörka “fötterna” något kännetecken? Har den någon doft? Smak? Växer den bara på stubbar?

0

Glömde bilden...

Salasias

13 nov 2006 kl. 20:48

1

Glömde bilden...

Bo E

13 nov 2006 kl. 20:52

Ja, på stubbar eller stammar av döda lövträd.
Har hittat dem främst på alm, sälg och hägg.

Ett tips är att kolla in områden där lövsly röjts för såpass länge sen att stubbar börjat murkna.

I mer orörd skog är rotvältor och fallna träd bra tips.

0

Ulla Toll

27 jan 2017 kl. 21:25

Kalmar

1

patrick bjorck

28 jan 2017 kl. 11:57

Vinterskivling finns litet överallt just nu, de båda vanligaste arterna är Flammulina velutipes som man ofta hittar på tex alm och sälg och F elastica som jag oftast hittar på gråvide i diken och kärr. Oavsett art är de ätliga, ingen Flammulina är såvitt känt giftig. Kombinationen av lätt klibbig hatt och sammetsluden, nedåt mörknande fot på lövved -dessutom vintertid- är unik och gör att den knappast bör kunna förväxlas med någon annan vedväxande skivling? -På bilden F elastica på Salix cinerea.

0

sussi83

26 dec 2020 kl. 17:54

Patrick Bjork, tack så mycket för matnyttig information, har efterfrågat info då jag inte hittat artnamnen på de två sorterna. Iaf inte den ena.
Då var min tes inte så tokig att de föredrar vissa träd iaf här i Sverige, men det är ytterst på en amatörnivå som mest utgått från bilder.
Dock så har jag själv funnit F velutipes enligt beskrivning, alltså förmodligen gallrad sälg där stubbarna kommit upp en bit från marken, detta var på väldigt unga träd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?