0 327 visningar

16 svar

Lite mer från idag

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 13:41

Bild 1 : är pyttesmå svampar , största är bara ca 1, 5 cm över hatten.
Bild 2 : är en närbild av dessa miniatyrer
Bild 3 : Är någon typ av ticka , såg flera och alla växer tätt mot granrötterna.

0

Vintermussling

Hans v E

19 nov 2006 kl. 15:11

är det nog = Panellus mitis

0

Vintermussling

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 15:18

Tack Hans , kul att hitta något nytt , för en stund trodde jag att det var änglavingar i miniatyr , jag bor ju mitt i Pleurotus porrigens landskap.

0

Vintermussling

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 15:23

Latinska namnet på Öronmussling =Pleurocybella porrigens ska det vara och inget annat….

0

Birgitta F

Kapten Hammock

19 nov 2006 kl. 22:45

Äter du fortfarande öronmussling?
Har själv slutat plocka dem efter japanrapporterna, men har sett att de fortfarande räknas som matsvamp på en del utställningar här i krokarne.
Kan iaf inte påstå att jag saknar dem…

0

Birgitta F

Birgitta F

19 nov 2006 kl. 22:47

Jag hann aldrig smaka dom , det var samma år rönen kom som jag flyttade hit ner. Jag slängde alla som jag torkat. Det var f.ö första svampen jag bad om hjälp med här 2004 = )

0

Birgitta F

Kapten Hammock

19 nov 2006 kl. 23:00

Där ser man. Jag hittade det året en massförekomst som jag tänkte skövla dagen efter pga full korg, men snön hann före. Veckan efter läste jag om japanförgiftningarne. Fast jag åt allt upp det som jag plockat tidigare under säsongen…
Lever än, men nu får det vara nog. Smakar inte nå‘t vidare.

0

Doftmussling?

Bo E

20 nov 2006 kl. 17:33

Hittade igår en liknande liten tunn mussling på lövved som hade stark doft av blomma eller om man så vill, doftrenare….är det måhända doftmussling?

Är dem ätlig eller smakar den lika starkt som den luktar av vad det nu är…

0

Lena M

20 nov 2006 kl. 17:49

Då är det nog samma lilla svamp jag sett idag och den hade skivor och växte på grenar på marken. Stämmer det ?

0

Men tredje bilden...

Gunhild

20 nov 2006 kl. 19:04

vad visar den för ticka och vilken färg har den på ovansidan? Är den brun?
Det är väl inte den fruktade rottickan?

0

lena m / gunhild

Birgitta F

20 nov 2006 kl. 19:10

ja Lena den växte på en gren på marken så söt.

Ginhild den är brun ovanpå

0

Doftmussling?

Bo E

20 nov 2006 kl. 19:12

Musslingen med särpräglad doft växte på lövsly i kärrig, mossig barrskogsmiljö.
Kan ha varit hägg, men jag är osäker på det då det bara var svarta avlövade slystammar.

0

Doftmussling?

Lena M

20 nov 2006 kl. 19:55

Bo, såg den ut så här ?
En härlig doft som höll i sig en dryg månad och ligger fortfarande kvar i fönstret i farstun.

0

Doftmussling?

Bo E

21 nov 2006 kl. 13:31

Färgen stämmer bra, och skivorna var lite ljusare. Doften var blommig eller nästan åt samma håll som den häggdoftande trattskivlingen fast lite “mildare”!

Hu, så svårt att beskriva dofter!

Är det doftmussling på din bild så är jag nästan säker på att det var den jag hittade i söndags i den mossiga skogen.
Ska man ta hem den som “luftrenare” kanske?

0

Gunhild

21 nov 2006 kl. 15:45

Kan ingen tala om vad som finns på Birgittas tredje bild? Jag är så nyfiken.

0

Doftmussling?

Lena M

21 nov 2006 kl. 17:20

Ja, gör det Bo, för om det är den så är den sällsynt. En trofe, min har skrumpnat ihop till minimum men är kvar här hemma.

0

Doftmussling?

Bo E

21 nov 2006 kl. 17:51

Tyvärr är chansen minimal att hitta rätt slystam med de små doftmusslingarna, de var åtminstone 5 - 8 stycken i rad på grenen / stammen.
Det var stiglös terräng, jag skulle ta en genväg genom ett lite trist kärrigt skogsparti för att komma till lite högre mark med stora granar och kantarellställen.
Efter doftmusslingarna hittade jag även rejält stora kantareller som tyvärr var slafsiga och frostskadade, så det verkade vara ett område där inte så många svampplockare rört sig de senaste veckorna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone