Där ser man. Jag hittade det året en massförekomst som jag tänkte skövla dagen efter pga full korg, men snön hann före. Veckan efter läste jag om japanförgiftningarne. Fast jag åt allt upp det som jag plockat tidigare under säsongen…
Lever än, men nu får det vara nog. Smakar inte nå‘t vidare.
Färgen stämmer bra, och skivorna var lite ljusare. Doften var blommig eller nästan åt samma håll som den häggdoftande trattskivlingen fast lite “mildare”!
Hu, så svårt att beskriva dofter!
Är det doftmussling på din bild så är jag nästan säker på att det var den jag hittade i söndags i den mossiga skogen.
Ska man ta hem den som “luftrenare” kanske?
Tyvärr är chansen minimal att hitta rätt slystam med de små doftmusslingarna, de var åtminstone 5 - 8 stycken i rad på grenen / stammen.
Det var stiglös terräng, jag skulle ta en genväg genom ett lite trist kärrigt skogsparti för att komma till lite högre mark med stora granar och kantarellställen.
Efter doftmusslingarna hittade jag även rejält stora kantareller som tyvärr var slafsiga och frostskadade, så det verkade vara ett område där inte så många svampplockare rört sig de senaste veckorna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.