0 5701 visningar

10 svar

Är min svamp förstörd?

Carin

20 jan 2007 kl. 17:22

Efter stormen Per var vi strömlösa i fem dagar. Vi hade den extra frysboxen i källaren full av Karl-Johansvamp och kantareller.
Hur fort blir svampen förstörd?
Först öppnade vi inte frysen på två dygn, för att hålla kylan så bra som möjligt. Sen fick vi tag på ett bensindrivet litet elverk, som vi använde för att bl a driva datorerna så vi kunde jobba. Men vi drog också en extra sladd ner till källaren och frysen där och samlade alla frysvaror i den frysen. Svampen var då upptinad men jag lät den ligga kvar. Elverket fungerade fem timmar i sträck och när vi var tvugna att åka bort de sista två dagagarna av strömavbrotet, blev frysen åter utan ström. När vi kom hem var svampen inte helt upptinad. En del helt frusen.
Är det någon som vet hur detta kan ha påverkat svampen?
Har den blivit hälsovådlig eller kan man fortsätta äta den?

0

Nina A

20 jan 2007 kl. 17:50

vi hade ett mindre fel på frysen och svampen tinade nästan helt. Tror inte det är någon större fara, men invänta fler svar för säkerhets skull!!

de svampar vi hade/har gick/går att äta utan problem iaf :)

0

Bengt Sandh

22 jan 2007 kl. 01:24

Hej Carin!

Tyvärr anser jag att du ska slänga svampen om den har varit till stora delar upptinad och sedan infryst igen. Samma sak gäller så gott som alla livsmedel såsom kött, fisk och grönsaker. Det kan i värsta fall sluta med allvarliga sjukdomstillstånd.

Däremot tror jag att det finns stora möjligheter att få ersättning från ditt försäkringsbolag om du kan bevisa att din svampskörd har blivit förstörd.

Hälsningar

0

per d

22 jan 2007 kl. 06:32

givetvis skall du testa en av förpackningarna innan du kastar det hela. ta nåon av dem som varit mest tinade och steg upp och provsmaka en liten del. själv har jag många gånger fryst om såväl kantareller som karljohan då jag tagit fram för mycket ur frysen. det där med att man inte får frysa in tinat kött på nytt anser jag vara en skröna. ser maten fräch ut och inte har någon onormal doft så är det ingen fara.

0

Bengt Sandh

22 jan 2007 kl. 13:39

Hej igen Carin!

jag är beredd att ändra mig och ge per d delvis rätt. Livsmedelsverket säger så här:

Svamp som har varit fryst och tinad under max ½ dygn går att återfrysa OM:
den har varit infryst förvälld eller färsk.
Detta gäller INTE svamp som är infryst tillsammans med matfett.

0

Carin

23 jan 2007 kl. 09:39

Tack för hjälpen, Bengt. Det var klara besked. Förvälld, ja. Matfett, nej. Sen var det det där med tiden. Där är jag mer osäker. Vi provade en förpackning i en gryta, så den fick puttra en bra stund. Det var i alla fall ok. Det är ju betydligt sorgligare att kasta 15 kg Karl-Johan än kycklingfiléer och köttfärs.

0

Margareta Tångring

23 jan 2007 kl. 09:59

Eftersom svamp är fettsnålt och den kommer att tillredas under lång tid så skulle inte jag slänga den. Men köp en tork till nästa år då sparar ni el och utrymme. Svampen blir godare och håller nästan obegränsad tid. Mina 30 kg rums i två 5-liters glasburkar. En annan fördel är att jag bara behöver ta det som går åt.

0

per d

23 jan 2007 kl. 13:21

margareta, man klarar sig alldeles ypperligt utan tork ! går lika bara att torka på tidningspapper och då sparar man verkligen el ! det kan man ju knappast sägas om man använder en tork !

0

Margareta

Anne-Marie

23 jan 2007 kl. 19:30

Fortsätt du att torka på ditt sätt.
Ju fortare svampen torkar , desto bättre .

0

Britt-Marie Karlsson /bmk

15 dec 2020 kl. 16:51

Frysen gick sönder och hade kantareller som är några år gamla. Vet inte när den gick sönder, men det fanns isskorpa längs upp. Har nu stekt om dem och kan jag frysa om dem på nytt?

0

Hur länge håller min upptinade karljohan?

annaberg

10 nov 2021 kl. 15:10

Jag reste med mina frysta karljohan ( frysta i eget spad)i 8 timmar och stoppade dom in i kylen på söndag kväll. Idag är det onsdag. Den luktar bra fortfarande. Jag hade oxå fryst lite karljohansoppa som jag åt upp igår, vilket funkade bra. Vad tror ni den ipptinade svampen, kan den funka att använda?
Är fryst karljohansoppa mer hållbart än karljohan fryst i eget spad?
Tack tack!
Anna

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone