0 3274 visningar

13 svar

Ostronmussling?

Roger Fred

1 nov 2004 kl. 19:06

Jag plockade dessa i blandad lövskog i centrala Göteborg idag och tycker de ser ut som Ostronmusslingarna på ICA men är inte säker. Vilka kännetecken och förväxlingsrisker finns det? De växte på varandra på en bit av en gammal trädstam av okänd sort. Ursäkta bildkvaliteten. Skannade…

Ostronmussling?

0

Bengt Sandh

1 nov 2004 kl. 20:47

I butikerna är det ostronskivling även kallad ostronmussling (Pleurotus ostreatus) som saluförs. Det ser ut att vara sådana du har hittat. Svampen är ätlig och god.

0

Daniel Persson

2 nov 2004 kl. 00:07

Jag tycker att du ska kolla upp grönmussling också. Den kommer ofta rejält sent på hösten. En skillnad mot ostronmusslingen är att grönmusslingen ofta har små brunsvarta prickar på foten, framförallt i ett band närmast skivorna. Jag tycker att man kan ana sådana prickar på ett av exemplaren på den nedre bilden. Jag har vid några tillfällen hittat ostronmusslingar och grönmusslingar växande bredvid varandra på lövträdsstammar.

0

Michael Krikorev

2 nov 2004 kl. 06:54

Det är broskmussling (Lentinus conchatus) du har hittat. Den är nog inte giftig men betraktas inte som matsvamp direkt. Den har en mer violett, filtartad hattöversida, samt en luden fot jämfört med ostronmusslingen. Grönmussling som Daniel nämner är också snarlik, men skivor och fot hos den är gulare i färgen.

0

Hans v. E.

2 nov 2004 kl. 19:22

Ursäkta, Micke, men broskmussling köper jag inte. Däremot verkar grönmusslingen en trolig spekulant (om den är liten, ostron om den är stor).

0

Michael Krikorev

2 nov 2004 kl. 20:38

Hej Hans, kul att någon här på forumet vågar säga emot mig :-)

Tyvärr är bildkvalitén inte den bästa, men jag tycker man kan se att hattmitten är filtluden, vilket iallfall utesluter ostronmussling som har en helt slät hatt.

Jag kan hålla med om att grönmussling möjligen skulle kunna vara en kandidat, men jag tycker att foten ser väldigt filtluden ut, vilket inte riktigt stämmer med grönmusslingen. Grönmussling har en småfjällig fot (ej filtluden!) som vanligen har en typisk form: kort, och väldigt bred upptill och hastigt avsmalnande mot basen:
http://www.pilzfotopage.de/Agaricales2/images/Panellus%20serotinus.jpg
http://grzybypolskie.republika.pl/foto/panellus_serotinus_3.jpg

Här är en bild på broskmussling, där man kan se den filtludna foten:
http://philou.ch/~smv/gallery/smv2001/panus_conchatus_smv_Dscn5461?full=1

Roger, har du bilder som är mindre komprimerade, så att man bättre kan se om fot och hatt är ludna? kanske närbilder? eller du kanske kan informera oss?

0

Birgitta F

17 nov 2004 kl. 08:56

Hej Jag hittade precis den här igår på en liggande grov gren av ek. Det som förbryllar mig är att undersidn är ljusbrun och en bit ner på foten inte vit eller mot violett som det står att ostronmussling skall vara. Huden på hatten är lättavdragbar ungefär som på en riska och inte känns inte luden, inte foten heller.
Mina ligger på tork till jag hittar några bra bilder

0

Irene

17 nov 2004 kl. 09:48

Hej Birgitta!
Det kan vara mjukmussling du har hittat:

http://users.skynet.be/deneyer.mycology/champis/crepidotus_mollis_(yd)_2.htm

Den har ljusa skivor till att börja med, men de blir bruna när sporerna mognar. Typiskt för den är en geléaktig hinna på hattytan, som är lätt att dra av.
Arten är rätt så vanlig - i regel betydligt mindre än ostronmusslingar, men kan ibland bli uppåt 6-7 cm breda.
Jag har mest hittat dem på ask (och den brunfjälliga varianten av den på asp), men de ska kunna växa på ek också.
Crepidotus-arterna är inga matsvampar..

0

BirgittaF

17 nov 2004 kl. 20:13

Tusen tack Irene du verkar ha alldeles rätt jakten på ostronmusslingen fortgår

0

systeryster

16 feb 2005 kl. 21:52

kan vara ostron mussling men läste att en art ostron musslingar i japan var giftiga så nu är jag lite försiktig, det gäller ju att vara uppdaterad när det gäller svamp och inte att man kan vara för försiktig eller ....

0

Irene

17 feb 2005 kl. 12:35

Ostronmusslingarna i Japan var den vita öronmusslingen, Pleurocybella porrigens.
I det området i Japan hade säsongen varit gynnsam med mycket värme och regn, och gett ovanligt stora skördar och ovanligt stora exemplar av öronmussling.
En av många teorier var att det hade uppstått en giftig mutation av den, men det känns långsökt. Då tror jag snarare att extrema väderförhållanden gett upphov till högre halter av de giftiga ämnen som finns normalt i svampen eller förändrat dem till något ännu giftigare, alternativt att många hade lyckats samla och äta större mängder av svampen än vad deras matsmältningssystem klarade av att bryta ned.

Den varning som jag tycker att man ska ta av det, är att äta alla sorters svampar med måtta.

0

MihTo

10 dec 2017 kl. 15:25

Hej! Idag hittade jag många ostronmusslingar, men också - troligtvis - 2 andra sorter: Panellus serotinus (på vänstra sidan) och (kanske) en blek ostronmussling (högra sidan). Tror ni att min gissning av arterna på bilder är korrekt?

0

Michael Krikorev

11 dec 2017 kl. 00:24

Jag tror alla är grönmussling, Panellus serotinus, även den till höger.

0

MihTo

11 dec 2017 kl. 07:40

Tack Michael, det kan väl vara så. Färgen av svampen på högra sidan är faktiskt lite gul-grå-grön. Jag tänkte mer o blek ostronmussling pha formen, som är lite annorlunda, och pga den inte hade et klar, klistrig fotbasis.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?