2 12140 visningar

32 svar

Trädslag och tickor - Asp

Irene A

26 mar 2007 kl. 09:46

Jag har gjort en lista över tickor på asp också.
Det kanske kan vara en liten hjälp att veta vilka arter som är vanligast förekommande på ett träd om man vet trädslaget?

1. aspticka
2. zonticka
3. rävticka
4. barkticka
5. hjortticka
6. platticka
7. blek blåticka
8. borstticka
9. veckticka
10. stor aspticka
11. svedticka
12. ockraporing
13. hartsticka
14. björkmussling
15. klyvporing

Några av arterna har förmodligen hamnat högre upp i listan på grund av att de är signalarter och därför har rapporterats flitigare än andra, vanligare arter. Dit hör t.ex. veckticka, rävticka och stor aspticka.

0

Trädslag och tickor - Al

Irene A

26 mar 2007 kl. 09:57

Eftersom gråal och klibbal i stort sett hyser samma arter, räknas de här som ett trädslag. De vanligaste tickorna i ungefärlig ordning:

1. alticka*
2. klibbticka
3. strävticka*
4. eldticka
4. klyvporing
6. hjortticka
7. platticka*
8. fnöskticka
9. borstticka
10. glasticka
11. nätticka
12. vinterticka
13. sommarticka
14. lackticka*
15. sprängticka

* markerar arter som är relativt ovanliga i Norrland.

0

Trädslag och tickor - Al

Eva

26 mar 2007 kl. 10:02

Vad bra att du gjort en lista då kan vi ut o pricka av

0

Irene A

26 mar 2007 kl. 11:03

Rättelse: nr. 13 ska vara hartsporing, inte hartsticka(som är en sällsynt sydlig art på bok)

0

Trädslag och tickor - Al

gunhild

26 mar 2007 kl. 12:38

Menar du Irene att alticka skulle vara sällsynt i Norrland? Här hos mig finns det mycket av dom, speciellt efter älven.

0

Trädslag och tickor - Al

gunhild

26 mar 2007 kl. 12:40

Det blev samma bild tänkte skicka den här.

0

Trädslag och tickor - Al

Bo E

26 mar 2007 kl. 16:50

Det var nog en klibbticka jag såg på al ilördags.

0

Trädslag och tickor - Al

Irene A

26 mar 2007 kl. 20:16

Altickan är inte så ovanlig längs kusten och in längs de större älvarna, men sen saknas den nästan helt i Norrlands inland.

1

Trädslag och tickor - Al

Stefan

26 mar 2007 kl. 21:03

Jag vill passa på att göra reklam också för en lite känd ticka som är allmän på al åtminstone här i södra Finland: Antrodiella ichnusana. Det är en mycket liten vit - svagt brun resupinat ticka på undersidan tunna alpinnar på marken. Då man har lärt sig var den växer så hittar man den lätt. Den är rätt nybeskriven från Italien.

0

Trädslag och tickor - Al

Irene A

26 mar 2007 kl. 22:16

Fantastiskt, Stefan! Nog har jag sett mycket underligt på al, men faktiskt aldrig något som liknar den där…

0

Trädslag och tickor - Gran

Irene A

27 mar 2007 kl. 11:00

Här kommer en lista med de vanligaste tickorna på gran:

1. klibbticka
2. violticka
3. ullticka*
4. vedmussling
5. knölticka
6. vedticka
7. granticka
8. blåticka
9. rosenticka*
10. rotticka
11. gränsticka*
12. sotticka
13. bitterticka
14. kötticka
15. luktticka

*Ulltickan har rapporterats mycket flitigare än många av de vanligare arterna på grund av att den har använts som signalart för nyckelbiotoper. Samma sak gäller rosenticka och gränsticka.

0

Trädslag och tickor - Tall

Irene A

27 mar 2007 kl. 11:21

Tallens tickor är lite vanskligare att ordna efter hur vanliga de är. Tallen har stor motståndskraft mot svampar så länge trädet är levande, och antalet arter som går på tall är inte så många. Därför är flera av dem inte så välkända och svårare att känna igen.
Arter som är lätta att känna igen har hamnat högre upp än vanligare, men mer svårbestämda, arter:

1. violtagging (+violticka)
2. tallticka
3. gullticka
4. timmerticka
5. citronticka
6. gärdselticka
7. blodticka
8. grovticka
9. klibbticka
10. blödticka
11. sotticka
12. Oligoporus leucomallellus
13. gräddporing
14. vedmussling
15. laxticka

Konstigt att en såpass vanlig art som nr. 12 inte har fått något svenskt namn… För dem som inte känner till den, hamnar artbestämningen nog ofta på blödticka istället.

0

Tack Irene

Tina Nordberg

27 mar 2007 kl. 11:28

Vilken enorm massa energi du lägger ner till hjälp åt oss och eftervärlden. Hur många km har du skrivit? Hur många mil har du gått för att samla in all denna kunskap? Hur många filmrullar (före digitalkamerans tid) har gått åt?
TACK !!!!!

0

Tack Tina

Irene A

27 mar 2007 kl. 11:56

Att jag lägger in det här just nu, är mest för att försöka få in något med svampanknytning som kan väga upp alla off-topictrådar, men det känns som en ojämn kamp…

Sammanställningarna har jag räknat fram ur en rapport från ett inventeringsprojekt som många tickintresserade människor deltog i under första halvan av 90-talet.

Och visst gick det åt många filmrullar på den tiden, men när jag ser vilken skillnad det blir i kvalitet på bilderna nu, har jag kommit fram till att det är lika bra att börja om från början och ta nya bilder på allt man hittar. Nu kostar det ju så lite att fotografera :-)

0

Tack Irene

Lena M

27 mar 2007 kl. 16:53

Här håller jag med dig Tina, till 100 %, Irene är fantastisk att ställa upp, men jag tror att
* killarna kommer nu med vårvärmen.
Förhoppningsvis !

0

Lena M

27 mar 2007 kl. 17:16

Är det här aspticka, för den växte på en gammal fallen asp ?

Aspticka skall växa på asp, björkticka på björk o.s.v. vad lätt de vore.
Vad de resterande skall ta vägen har jag ingen aninig om.

0

lena M

27 mar 2007 kl. 17:18

Kan det vara solsting tro, andra gången idag, sorry.

0

Trädslag och tickor - Al

Stefan

27 mar 2007 kl. 17:19

Antrodiella ichnusana igen: den är kraftigt förstorad på förra bilden och ser därför inte riktigt igenkännlig ut. Här kommer den i mer naturligt format. Den har 4-5 porer/mm och är ibland nästan helt vit - gräddvit.

0

Tack Irene

Alf Pallin

27 mar 2007 kl. 20:00

Vill bara hålla med alla och skicka stort TACK till Irene, har lärt mig mycket på detta forum med hjälp av Irene och alla andra som hjälp till att försöka indentifiera mina bilder. TACK ALLA.

0

Tack Irene

cicki T Belgien

27 mar 2007 kl. 20:19

Håller med, stort tack Irene! Du har lärt mig att inte bara titta ner i backen när jag när jag är ute och lufsar

0

Ticka på asp- Lena

Irene A

28 mar 2007 kl. 08:31

Om det är till 100% säkert att det är en asp den växer på, så är det enkelt. I så fall kan det bara vara stor aspticka, Phellinus populicola.
Om trädslaget hade varit något annat, t.ex. al, sälg, rönn, apel m.fl., kan det bara vara en vanlig eldticka, Phellinus igniarius (eller P. alni).

0

Ticka på asp- Lena

Lena M

28 mar 2007 kl. 08:40

Ja det är jag , fanns bara aspar. Ett riktigt träskområde kan bero på snösmältningen, brunkrösen fann jag i närheten.

0

Antrodiella ichnusana

Irene A

28 mar 2007 kl. 09:20

Den första bilden var bättre :-) Arterna i släktet Antrodiella brukar ju vara småporiga.
Är det en liten skalbagge man ser där också?

Konstigt ändå. Om den verkligen är allmän på al, borde den ha varit beskriven långt tidigare än 2005. Jag ser att den är presenterad i Mycotaxon 96, men har inte tillgång till artikeln.

Är det en art som har brutits ut ur någon annan - och vilken i så fall? Både Antrodiella semisupina och A. romellii har ju ansetts vara besvärliga och mångformiga arter..

0

Antrodiella ichnusana

Stefan

29 mar 2007 kl. 20:39

Det är inte en skalbagge där uppe utan något av de svampätande kvalstren (Orbatida).

Naturligtvis har arten blandats ihop med just de två arterna: romellii och semisupina-gruppen överhuvud taget. Den verkar dock inte ha någon relation till tidigare svamparter, som många antrodiellor. Särskilt romellii kan den ibland vara omöjlig att skilja från utan mikroskop. A. ichnusana har dock smalare cylindriska sporer med högre Q-värde.

0

Antrodiella ichnusana

Irene A

29 mar 2007 kl. 22:54

Stefan, jag tackar för info och tipset om den nya Antrodiellan!
En till art att försöka hitta i alsnåren..

0

Hans på Simonstorp

17 nov 2015 kl. 14:38

Jag har gallrat asp i en blandskog där jag sedan huggit upp stammarna till ved. I en del rötskadade aspar, ofta med tickor utväxta på stammen, doftar veden starkt och mycket angenämt av vanilj vid kapning eller klyvning. Jag har tyvärr inga bilder. Skogen ligger i mellersta Sörmland. Vet någon vad det kan vara?

0

PH

17 nov 2015 kl. 15:09

Tack för all information Irene riktigt kul med tickar, också och ni alla andra gör ett fantastiskt jobb tusen tack

0

Joachim Krumlinde

17 nov 2015 kl. 16:39

Tack för alla listorna, mycket intressant och användbart.

0

Ticka?

Curt Axelsson

18 sep 2016 kl. 14:05

Bilden är tagen i Ede i närheten av Offerdals Hembygdsgård. Bakom tickan står en tall. Någon som vet vad det är för sort.

0

Leif Oscarsson, vid Skavsta fpl. Blandskog, Troligtvis en gammal ek, vad är det för svamp?

6 sep 2019 kl. 09:52

Vid Skavsta fpl, blandskog

0

JanAUppsala

6 sep 2019 kl. 10:27

Det finns ingen ticka - eller något annat - som växer “på blandskog”!
Du har hittat svavelticka som växer på olika arter av lövträd.
“Dessutom” borde du ha startat en ny tråd!
Svavelticka kan du hitta mycket om på Internet - och här och där på Svampguiden, Googla!

0

Jan Henriksson

24 apr 2021 kl. 15:14

Lena E, skriver och frågar om en ticka på “asp” som hon har bifogat 2 foton till. Jag är helt säker på att stammen är sälg. Därmed kan vi helt utesluta stor aspticka.

0

Jan Henriksson

24 apr 2021 kl. 15:17

Curt, din ticka är en grovticka. En av skogsstyrelsens signalarter, knuten till tall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?