0 2486 visningar

25 svar

Toppslätskivling?!

Helena A

29 mar 2007 kl. 19:22

Jag har stått på en marknad idag.
Gör ju en del olika svampprodukter som jag har med mej.
Fram kommer en man i 70 årsåldern.
Han tittar på alla olika saker med svamp.
Frågar vad det är osv…....
Så kommer det.
MEN DU, JAG VILL HA TAG PÅ SÅN DÄR SVAMP SOM GER HALLUCINATIONER HAR DU SÅN??????
Jag höll på att trilla av stolen och trodde att jag led av akut hörselfel.
Men nädå, han hade hört att ungdomar plockade sån och han ville prova.
Jag förklarade att jag bara har matsvamp och låtsades ovetande om vad han menade.
Men han kom själv på att den heter toppslätskivling.
När jag inte hade nån så funderade han på om jag visste var han kunde plocka den.
Hm, just då visste jag knappt vad svamp var.
Undrar om alla var riktigt hemma hos farbrodern?

0

klas jaederfeldt

29 mar 2007 kl. 20:32

jag har några jag kunnat sälja

0

Stefan

29 mar 2007 kl. 20:44

I England har det blivit kriminellt att inneha sådana. Hur är det i Sverige?

0

Helena A

29 mar 2007 kl. 20:47

Synd att jag inte visste, kunde ju ha hänvisat till dej.

0

klas jaederfeldt

30 mar 2007 kl. 09:51

kriminellt här med

0

klas jaederfeldt

30 mar 2007 kl. 09:54

eftersom det är förbjudet att inneha svampen, vore det kul att ta sin svampkorg och gå in på en polisstn, och be dom plocka bort de olagliga (tvivlar på att de lyckas)

0

Toppslätskivling?! klas

gunhild

30 mar 2007 kl. 18:15

Onekligen en kul tanke den med polisstationen.

0

Toppslätskivling?! klas

cicki T Belgien

30 mar 2007 kl. 18:22

mkt kul idé! Googlade toppslätskivling, det var mindre kul… Fanns till och med dosering, usch!

0

Jesse

23 jul 2007 kl. 09:10

Jag läste på nätet att folk hittat toppslätskivling redan den 10 juli. Det måste vara ett ovanligt fenomen?  Jag har aldrig tidigare sett den före mitten av augusti. Slåtterbrokingen som brukar komma över en månad innan toppslätskivlingen.

Kan detta bero på regnet? Är det så att svamparna “tror” att det är höst eller är det normalt att höstsvampar dyker upp tidigt när det är blött i markerna?

0

Jonnie

23 jul 2007 kl. 12:08

VARFÖR har du toppslätskivling hemma, Klas??

0

RasJ Bohlin

23 jul 2007 kl. 17:25

Kallväderssvamp vill ha kallt väder, och i sommar har det varit kallt! =)

0

Erske

28 jul 2007 kl. 14:31

den här sommaren kommer det växa mycket topslätskivling detr känner jag på mig…jag har redan varit ut och kollat upp massa ställen dom växer på...dom växer i ko, häst och gamla fårhagar med myyycket tuvor..dom växer i och brevid tuvorna..det är bara att ge sig ut och plocka..och om man stoppar i sig 20-30 st medans man plockar så ser man dom mycket lättare sen :)

topslätskivling

0

Grethe F

28 jul 2007 kl. 15:30

Vad arg jag blir har sett unga meniskor med forstört nervsystem och utan att kunde kontrolera sine musklar är det nogot att skriva om Grethe

0

cicki T Belgien

28 jul 2007 kl. 17:17

Jag håller med dig till fullo Grethe!

0

Jesse

1 aug 2007 kl. 14:43

unga meniskor med forstört nervsystem

Eller tvärt om - Man forskar kring användandet av dessa svampar som medicin, bl.a. mot depression, ångest coh tvångstankar: http://www.maps.org/news/1099news.html

Och här en man som fått psilocybe cubensis som medicin: Han led av svår ångest och depression under många år och var helt passiviserad. Efter 2-3 doser med svampen blev han nästan helt återställd - och är ännu frisk - flera år senare: http://forskning.magiskamolekyler.org/bok/forord.htm

Vill ni stödja denna medicinska forskning (och hjälpa människor istället för att bara säga usch så hemskt) så kan man ge ekonomiska bidrag till http://www.maps.org

0

Jonas P

1 aug 2007 kl. 15:24

Jojo.. Medicin säger du. Men samma sida berättar också om dödsfall efter användning av LSD vilket är likvärdigt med Psilocybin: http://www.maps.org/sys/nq.pl?id=911&fmt=page

Att en psykiskt sjuk person kan må bättre av att ta droger är väl ingen nyhet. Det betyder inte för den delen att friska personer alltid mår bra av att äta dem.

0

Ras Bohlin

1 aug 2007 kl. 17:16

Enligt Rättsmedicinalverket är svampen INTE giftig!
Personligen är jag dock av uppfattningen att man ska ha rejält med respekt för den, ty sådan svamp är INGA LEKSAKER!

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 19:34

All respekt för medicinsk forskning! Penicillin är ju svamp. Belladonna innehåller atropin som är muskelavslappnande. Nitroglycerin hjälper mot angina pectoris, kärlkramp och toppslätskivling innehåller vissa antidepressiva substanser. Bra! Men inte sjutton börjar jag knapra på mögelsvamp när jag har en infektion i kroppen. Eller på toppslätskivling när jag känner mig deppad…

0

Elisabeth j

1 aug 2007 kl. 20:24

Bra skrivet Cicki!

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 20:38

Tack Elisabeth j !

0

Marko...

1 aug 2007 kl. 21:04

det är jävligt lätt att döma människor, bara för att det råkar vara narkotikaklassat. Men att ta ett glas “vin” e tydligen helt ok om man skulle känna sig lite nere… tycker d e sån dubbelmoral ifrån vissa människor. En drog kan aldrig passa alla människor. Var glad för dem människor som har kul på svampen istället!...

0

Göran H

1 aug 2007 kl. 21:18

Varför är ni inne och surrar på en sådan här pisstråd? Släck ner den och låt puckona härja själva,
då försvinner den automatiskt.

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 21:20

ok Marko, ha så kul med din svamp! Så länge du är myndig får du göra vad du vill. Oavsett om du knaprar svamp eller dricker vin. Dina njurar, hjärna och lever får väl nån annan ta hand om i sinom tid.

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 21:23

Göran H håller med! nersläckt!

0

Bo Reyer

1 aug 2007 kl. 21:41

Håller med Göran H. Antingen tiger vi ihjäl tråden eller så får Micke släcka den.

0

Paul

1 aug 2007 kl. 22:26

En del av svaren här innehållet pseudovetenskap samt pk-nonsen. Sanningen är

1. Svampens aktiva komponent orsakar ingen kroppslig skada

2. En del använda svampen i terapi syfte och får resultat

3. Svampen kan orsaka en ytterst plågsam snedtändning

Vidare att säga att vi skall ignorera tråden det är off topic och bör undvikas.

Jag själv har ej prövat denna substansen i rädsla att få den värsta upplevelsen i mitt liv d.v.s. snetändningen ..

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?