0 20718 visningar

29 svar

Toppslätskivling

Robert

30 aug 2005 kl. 15:48

Hej allihopa!

Någon som vet hurpass vanlig Toppslätsskivningen är i Sverige?

Beskrivning av svampen:
Hatten är långsträckt konisk med tydlig spetsig puckel i toppen. Tandad i kanten. Blir 1 - 1, 5 cm bred och är klibbig, hygrofan, i väta lätt strimmig, mörkt brun, ofta med oliv ton, i torka blekare, lergul.

Skivorna är urnupna till vidvuxna, först blekt olivbruna, sedan purpurbruna med vit egg.

Foten är tunn och ofta böjd, 5 - 12 cm hög, 1 - 2 mm tjock, blek, glänsande, ofta med en mer eller mindre blågrön ton i den nedre delen.

Sporer svarta, ovala 12 - 15 x 6 - 9 mikrometer med en stor por i toppen.

Svampen växer bland gräs på betesmarker, gräsmattor och vägkanter, helst på välgödslade ställen. Förekommer i Sverige från Augusti till Oktober. De mörka fuktiga exemplaren bleknar till ljust lergult när de torkar.

Bild:

http://forskning.magiskamolekyler.org/bok/semilanceata2.jpg

mvh/ Robert

0

Tommy K

30 aug 2005 kl. 16:04

Jag har några riktigt bra ställen som jag inte avslöjar. Fast den är inte speciellt god. Prova du kantareller i stället.

0

Robert

30 aug 2005 kl. 16:23

okej, vad är det för mark på dina hemliga ställen?

Kantarellen är svårt att gämnföra med Toppslätskivning vet du. Inte riktigt det samma.

0

Andreas L

3 sep 2005 kl. 10:33

Hej Robert.

Psilocybe semilanceata är ganska vanlig i landet vad jag har förstått. I allafall i mina hemtrakter. Det är en av de vanligaste Psilocybe arterna i världen och en av de lättare att identifiera för amatören. Du verkar ju veta vilken miljö dom trivs i, så det är väl bara att ge sig ut på en liten utflykt?
Var försiktig vid konsumtion av denna art, eftersom att psilocybinkonsentrationen kan variera från exemplar till exemplar. Dom är också en av de mer potenta artena som existerar. Innehåller mycket psilocybin, dock inte psilocin och lite baeocystin.
Tänk också på att giftet kan skada vissa inre organ och orsaka psykiska skador. Antar att du redan vet allt detta, men det kan ändå vara värt att upprepa.
Var också noga med “set and stettings” för att minimera risken för psykiska biverkningar.

Du kan läsa mer om dessa små svampar och andra människors efarenheter av konsumtion på http://www.erowid.org

Kunskap är bra!

Lycka till!
Mvh Andreas L.

0

Tommy K

5 sep 2005 kl. 09:19

Den växer i massor i min gräsmatta. Jag blir en jättekul typ sedan jag ätit av den. Tycker jag själv i alla fall.

0

Tommy K

5 sep 2005 kl. 12:43

Nu är jag upplyst, tack vare svampen.

Dyrka mig.

0

Robert

5 sep 2005 kl. 15:19

Jag känner mig lite kluven.

0

magic mushroom

5 sep 2005 kl. 15:44

Ta inte Tommy K på alltför stort allvar i detta fall!
Tycker att toppisar är ungefär som druvsocker, ger lite extra energikick om du behöver röra på benen några timmar extra…(gå några mil och leta fler t ex.)
Annars är den tämligen Växer oftast i beteshagar på sank mark.

0

magic mushroom

5 sep 2005 kl. 15:46

...tämligen överskattad och överreklamerad…ska det va!

0

Marduk

5 sep 2005 kl. 19:30

ska den tillagas?, i så fall hur?

0

H-G

5 sep 2005 kl. 23:47

Toppslätskivling räknas i nuläget inte som ätlig. Tidigare har den tillsammans med andra idag nedvärderade svampar som oxtungssvamp och kosopp klassats betydligt högre.

Lämplig tillagning skulle kunna vara svamp-pytt eller wok tillsammans med smakstarkare svampar som kantarell. Svampen har inte mycket substans eller smak, men allt skall väl provas någon gång…

0

klas jaederfeldt

5 sep 2005 kl. 23:56

är det inte bättre att du skaffar odlingssatser från holland

0

klas jaederfeldt

5 sep 2005 kl. 23:58

oxtungssvamp som är så gott

0

H-G

6 sep 2005 kl. 10:41

Det är ju lite krångel med urlakning, men när det är klart är oxtungssvampen hemskt god. Riktigt köttig. Kosoppen tappar sin syra om man torkar den, funkar då bra som krydda i rispilaff eller något annat lite torrare.

Vad är det för odlingsatser du menar, Klas? Det är väl bara ett fåtal svampar man lätt kan odla själv… Shiitake, ostronskivling, men kunde man odla läcker riska så...

0

Andreas L

6 sep 2005 kl. 12:40

Han menar nog tex Psilocybe cubensis, eftersom ämnet på denna tråd är psyko aktiva svampar.
Jag kan nog bara återigen säga att det inte är särskillt lämpligt att konsumera denna sorts svamp hur som helst å inte säskillt ofta. Då den inte är särskillt trevlig mot vissa inre organ, försöker kroppen driva ut giftet så fort som möjligt(lägg märke till att du antagligen kommer att behöva gå på muggen några gånger). Själv föredrar jag att inta den vart annat år eller max en gång om året. Men det är ju klart att alla inte känner som jag! Kan isåfall rekomendera att ta en ordentlig “trip” på ca 70-100 svampar. Det är inte alltför starkt, men tillräckligt för att få en, förhoppningsvis bra upplevelse.
Annars finns ju andra arter som är aktiva i detta land. T.ex P.fimetaria, P. striptices och P.cyanescens. Finns också conocybe, inocybe osv…
Se bara till att ha en lugn omgivning och någon du trivs med och litar på i närheten.
Då kan det nästan inte gå fel :o)

Trevlig resa!

Mvh Andreas L.

0

Robert

6 sep 2005 kl. 20:09

Jo, finns ju en hel del magiska svampar. Tykcer dock det är intressant att rpöva en sort från vår natur här i Sverige.
Tänkte åka till en otroligt vacker strant med en vän jag litar fullt ut på. Någon toalett i närheten finns ju dock ej.
Men naturen finns och omgivningen är säker.

tack!

0

Andreas L

6 sep 2005 kl. 20:13

Låter ju som om att det kan bli jättetrevligt.
Ett till tips: Kan vara bra med friskt vatten och en varm fillt.

Skriv gärna hur det gick för er.
ha det bra.

Andreas L.

0

maxi

11 sep 2005 kl. 00:49

läget…ööö kan du hojta till om du hitar nägra??

0

H-G

11 sep 2005 kl. 11:43

Toppslätskivling dök upp igen, jag har under tiden fått lite merinformation om den.

Det har visat sig att svampen sedan en tid tillbaka är narkotiklassad (klass 1 ?). Det innebär att den är STRÄNGT FÖRBJUDEN att plocka, förtära, odla och dyl. Jag hade ingen aning om att man kunde förbjuda svampar. Tidigare har jag provat den och andra svampar som klassats som lätt giftiga eller oklassad som toppslätskivling. Ren nyfikenhet. Men om nu denna förbjudits så är dess handhavande kriminellt och man bör absolut inte rekommendera dess bruk, ej ens diskutera den. Då detta vore att uppmuntra till brottslig verksamhet.
Dessutom kan dylika debatter locka till sig oönskad uppmärksamhet från ungdomar som kan lockas in i olagligheter.
Även om jag undrar om ungdomliga signaturen “Maxi” ovan, verkligen är en dag under 50…

0

klas jaederfeldt

11 sep 2005 kl. 13:19

Det är så mycket som är förbjudet HG, men en sån lag är nog svårkollad, gå in på närmaste polisstation och be den ta bort dem som är olagliga

0

klas

11 sep 2005 kl. 13:22

en bra bok om dessa svampar finns, Paul Stamets, fältbok om vad som är roligt värden över å sånt som inte är lönt att plocka

http://www.fungi.com/rule9/index.html

0

magic mushroom

11 sep 2005 kl. 18:31

Klar polisen går på svampkurs, därför har dom så lite tid över för att ta dom riktiga bovarna!

0

Nollan

11 sep 2005 kl. 21:22

OK Om det nu är så att denna svamp är olämplig som “föda” kanske Micke skulle ta bort inlägg av denna art.

0

jeremy

22 sep 2005 kl. 16:36

22 september, är väder förhållandena inte bra än, eller skall man vänta tills senare i oktober kanske?
går ut nu…

0

mr bojangles

23 sep 2005 kl. 14:55

För diskussioner och info kring toppslätskivlingar kan man kika på http://www.magiskamolekyler.org.

0

micke!

24 sep 2005 kl. 09:24

hej toppisarna är på gång nu ska ut snart o leta! ett tips hantera dessa svampar med stor respekt börja med 30-50 svampar och ha nån med dig som vet hur det fungerar!

0

Andreas

24 sep 2005 kl. 11:32

Pröva att gå i fårhagar…..

Lycka till!

0

mats

24 sep 2005 kl. 11:59

hoppas att ni en dag skall inse hur skrattretande ni är. äta “roliga svampar”.. 
ni är väl för små för att inse. får ni inte tillräckligt med veckopeng för att ta “häftigare” droger??
snälla micke.. radera den här skiten ! det finns väl speciella sajter för dessa patetiska varelser.

0

Robert

27 sep 2005 kl. 19:33

För det första, gällande “olagligheter”. Jag bryr mig inte det minsta om vad systemet sätter för lagar.
Att sätta stopp för något narturen skapat. Det är upp till var o en ´hur manser på det hela. Ingen annan kan bestämma hur du ska leva ditt liv.

Sedan vill jag påpeka att det är DU mats som borde läsa på.

Här kan du läsa om bla. historia:

http://forskning.magiskamolekyler.org/bok/bokindex.html

0

Michael Krikorev

27 sep 2005 kl. 22:16

Jag har sagt det förr, och med risk för att låta tjatig: SvampGuiden är främst ett forum för matsvampsintresserade. Det finns många andra forum som diskuterar bruk/missbruk av psilocybinsvampar, bl a de länkar som nämns tidigare i denna diskussionstråd. Jag hoppas att ni kan respektera att bli hänvisade till dessa forum istället.

Jag har nu stängt denna tråd för vidare inlägg.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone