0 811 visningar

9 svar

Guldtofsskivling

klas jaederfeldt

9 sep 2005 kl. 20:07

jaha, så har jag ätit Guldtofsskivling, en svamp som gäller för att vara ätlig i tyska böcker, och som säljs på torgen i tallin, svampen hade smak, men jag vet inte om jag skulle leta efter den speciellt,  passar kanske i en svampblandning , men hur det är så gillar vi inte samma smaker allihopa. jag åt 4 st. svampknoppar, och efter det har jag ätit kräftor me tillbehör, mår på inget sätt illa. är det någon annan som prövat, låt mej få veta det i så fall

0

Gunilla

9 sep 2005 kl. 21:12

Heter den så? Trodde den numera heter Gyllenskivling. Och korrekta namn är väl viktigt?

0

klas jaederfeldt

9 sep 2005 kl. 22:02

enda sv
enska namn jag vet på den, men du har kanske rätt, vem har hittat på det namnet. den heter guldtofsskivling i ryman/holmåsen

0

klas jaederfeldt

9 sep 2005 kl. 22:03

en det är klart, den är ju lika lite tofsskivling, som rynkad tofsskivling

0

klas

9 sep 2005 kl. 22:07

och använder jag det lat.namnet Phaeolepiota aurea, som är svampens riktiga namn så är det kanske ingen som förstår vad jag menar

0

Gunilla

10 sep 2005 kl. 07:04

Vet i och för sig inte om jag har rätt, har utgått från namnet i databasen eftersom jag trott den är mer uppdaterad än mina inte pinfärska svampböcker. Vi får väl fråga Micke!

0

klas jaederfeldt

10 sep 2005 kl. 08:35

kollade i ekologisk katalog, du har rätt gunilla

0

Gunilla

10 sep 2005 kl. 20:15

Synd på ett sätt, även om gyllenskivling är ett vackert namn tytcker jag guldtofsskivling är ändå vackrare! Åt dock inte de jag såg, så jag kan inte uttalas mig om dinegentliga fråga, ska kanske gå och hämta några till och smaka.

0

Bo E-son

11 sep 2005 kl. 19:07

Tack för denna diskussion! Jag läste för en tid sedan om gyllenskivlingen på detta forum, men det var oklart huruvida den var ätlig.
Har hittat dem en gång och tyckte de såg läckra ut, men de färgade av sig och färgen luktade inte gott, så jag kastade dem redan i skogen.
Hittar jag fler ska jag pröva deras matvärde, nu när jag vet vad det är för filurer.
Vackra var de i alla fall!

0

Åke Berglund

16 apr 2017 kl. 13:51

Jag hittade ett par bestånd av den här vackra svampen kring Uppsala för ca tio år sedan och i fjol flera bestånd strax söder om Östersund.
Den lär ha god smak och lär vara en umärkt matsvamp, men vissa experter varnar för att alla inte tål den. Pelle Holmberg skriver att utvuxna exeemplar innehåller blåsyra (i må mängder) och där jag hittat den kan jag vara nästan säker på att det dumpats kemiskt avfall, exempelvis bensin.
Jag tror att den kan ätas och uppskattas av flertalet människor - men jag gör det inte på grund av den troliga kopplingen till kemiskt avfall.

Åke Bergkund, Brunflo

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?