I min tråd “Okänt hässle med okända?”(2008-03-16 22:15:50) hade jag en del roligheter.
Idag. just före skymningen var jag tillbaka i hässlet och hittade den som ses på bifogade bilder - på hassel.
Det innebär att den finns bara någon dryg km hemifrån. Och det finns hassel ännu närmare!
Tack vare de trollhänta på SVAMPGUIDEN har jag förstått hur små händerna är och börjat leta på rätt sätt! Och trollen måste allt vara rätt små för att passa till sina händer.
Tack för all hjälp och inspiration!
Bild 1. Ett asprikt parti med hassel och hägg under.
Bild 2. Busken med den hittills enda trollhanden.
Bild 3. En synnerlige levande och växande trollhand.
Då får jag väl visa min gamla bild också. Den är tagen på Ådö-Lagnö vid Mälaren för 15-20 vårar sen, när jag försökte återfinna hättmurklan.
För ett tag sen dök trollhanden upp som Hypocreopsis riccioidea, men den verkar tack och lov få behålla sitt namn lichenoides. Nämnas kan, att den även kallats flikdyna.
Vilka fina bilder Jan A!
Jag vill gärna fotografera trollhanden, så om du har tid och lust får du gärna kontakta mig i veckan som kommer: micke@svampguiden.com, 070-4407879.
Jag gör gärna en utflykt till Uppsala någon dag i veckan om du tror att den fortfarande är i fint skick.
Stort tack allihopa!
Har tänkt ge mig ut och leta fler idag, men det snöblandade regnet lockar inte just nu!
Johan Nitares bild från Hansta i Ryman visar nog ett rätt stort ex, men jag är SÅ nöjd att jag inte kan motstå frestelsen att lägga ut fler bilder, trots det dåliga ljuset i går kväll.
Bild 1. Miljöbild med busken.
Bild 2. Blixtbild där också kumpanen syns. Kantöron GÅR också att se på busken i FÖRRA bildserien, både ovanför och nedanför “handen”.
Bild 3. Delförstorad blixtbild…
Nu blir det inte fler om ingen ber om det!
Har mätt trollhanden nu Anitha och den är inte så stor. Den yta som syns på bilden är 70x46 mm. Dessutom är den i överkanten böjd bakåt-nedåt (mellan stammarna) c. 1 cm. Trollhandscentrum 80 cm över mark. Den växer på sydsidan. Hittade ingen mer, men det finns åtskilliga hundra buskar kvar att kolla! Hittade däremot lite annat…
Stort tack Jan A för en fantastisk dag i skogen! Lyckades pricka av 3 av mina efterlysta svampar på en och samma dag. Bombmurkla, trollhand och rökpipsvamp.
Bombmurkla (Sarcosoma globosum), trollhand (Hypocreopsis lichenoides) och rökpipsvamp (Urnula craterium).
Jaha nu är det ju kört jag är helt torsk på denna lille gynnaren. Den finns längre norr ut en vad den borde och nu undrar man så klart hur långt söder ut den kan finnas, ögonen kommer att virra runt värre än någonsin, kanske inte när jag strövar runt i Skåne men när jag kommer till Småland. Fina fynd Jan och mycket fina bilder och detsamma till Michael, 3 på samma dag, ja jag säger då det!! :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.