0 1739 visningar

16 svar

Vad beror detta på??

anithau

12 maj 2008 kl. 12:15

I dag på min vandring stötte jag på detta träd. Min fundering är, hur kan ett träd bli så “angripet”, vad är det och vad beror det på?

Jag hoppas verkligen att någon/några kan ge mig ett svar.
Stort tack på förhand.

0

Jan A, Uppsala

12 maj 2008 kl. 12:29

Det är vrilar, ovanligt många - men inte ovanligt STORA. Se http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=318233.
Det är såna (masur)utväxter som slöjdarena gör skålar och sånt av.
Din björk är väl bara sån. Det finns i generna!
Om du googlar på vril så finns mycket att läsa.

0

anithau

12 maj 2008 kl. 13:02

Tack Jan!
Jag hade dig i tankarna när jag ställde frågan.

Jag ska kolla vidare.

0

gunhild

12 maj 2008 kl. 13:45

Ser du djuret Anitha?

0

gunhild

12 maj 2008 kl. 13:46

Det blev fel bild

0

anithau

12 maj 2008 kl. 16:36

Nej, Gunhild, det gör jag inte.
Du får gärna tala om det.

0

"JAS" Helsingborg

12 maj 2008 kl. 21:56

Ser ut som en sengångare som kravlar över något hinder på väg uppåt i trädet. Eller vad ser du gunhild.

0

Lena i Nacka

12 maj 2008 kl. 22:19

Fantastisk björk. Är hobbysnidare och brukar hitta vrilar i Lappland som jag gör skålar av. (egen skog) Det är lika avkopplande som svampplockning.

0

Irene A

12 maj 2008 kl. 22:36

Lena! Som hobbysnidare ser du säkert skillnad på dessa vrilar och masurknölar (som jag inte tror att det är på anithas bild), men du kanske kan hjälpa till att förklara skillnaden också?

Vrilar anses oftast uppstå genom bakterieangrepp i veden, medan masur är en genetisk defekt.
Masur används i och för sig också av slöjdare, men kåsor av masur är inte äkta vara..

0

Tina Nordberg Kolsva

13 maj 2008 kl. 08:42

Kan det här vara till hjälp .
/www.sns.dk/udgivelser/2003/skaeve_eks/html/kap01.htm

0

Irene A

13 maj 2008 kl. 13:48

Man får komplettera med den här sidan då (här kallas vril för “kote”):

http://www.sns.dk/udgivelser/2003/skaeve_eks/html/kap02.htm

0

Robban

13 maj 2008 kl. 20:56

Sådana utväxter kallar jag inte för masur. Den masurbjörk jag kommer i kontakt med på jobbet är välldigt
speciell i barken. Dessa knölar kallar vi rätt och slätt angrepp.

0

Irene A

13 maj 2008 kl. 21:02

Robban, det är precis vad jag har försökt säga också. Vrilar, knutor eller vad man nu kallar dem, ska inte förväxlas med masur.

0

Robban

13 maj 2008 kl. 21:59

Då är vi överens Irene A.

0

anithau

13 maj 2008 kl. 22:13

Det här blev en intressant debatt.
Nu har jag lärt mig något nytt igen.
Tack alla som har engagerat sig.
Jag måste nog fara tillbaka till trädet och syna det mer noga.

0

Jan A, Uppsala

13 maj 2008 kl. 23:32

Så enkelt är inte problemet!
http://www.lovskog.nu/files/bjorkravara.pdf
säger bl.a.:
“Vrilar och knosor
På björk är ansvällningar eller utväxt av odifferentierad sårvävnad (kallusvävnad), vrilar och knosor, relativt vanligt förekommande. De uppkommer vid tillväxtstörningar på kambiet som kan orsakas t.ex. av virusangrepp eller svamp. Veden i bildningen blir ofta hård och med en vacker struktur. Den lämpar sig väl för snickeri av t.ex. skålar, kåsor eller slevar. På timmer och i massaved måste dessa bildningar dock betraktas som skador.”

Min NE-version (på datorn) säger:”...Masurvirke bildas ibland hos lövträd som björk, alm och lönn och är sällsynt hos tall. Masurbildningen anses genetiskt betingad. Ej sällan uppträder fiberstörningar i form av knölar på stammen, s.k. kosor, masurknölar m.m. Orsaken till denna företeelse är inte helt klarlagd…”

Det har berättats mig att vissa trädindivider har s.a.s. sämre “immunförsvar” och därför reagerar mer än andra på iofs triviala insekt-, virus- och svampangrepp m.m.. Därför kan ett träd som Anithas bli “vårtigt över hela kroppen”—en genetisk egenhet!

Vrilar kan ha mycket varierande flammighet och närma sig vad som “I FOLKMUN” kallas masur. Därför skrev jag “Det är såna (masur)utväxter som slöjdarena gör skålar och sånt av.”
Jag känner faktiskt mycket väl till fiberstrukturen i en “vanlig” vril och har aldrig påstått att Anithas vrilar har något med “masurbjörk” att göra.

Man bör inte blanda ihop “masur”, en gammal benämning på virke med varierande flammighet, med “masurbjörk”; en helt annan sak!

0

Robban

14 maj 2008 kl. 06:09

Du har nog rätt i det du skriver Jan
Knosor och liknande ser jag som skador på timmer och vi slänger.
Hittar man en Masurbjörk. Så betalar det sig gott och väl att skära faner
eller såga massivt av en sådan stock.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone