0 1699 visningar

11 svar

Fjäril!

Anders

14 aug 2007 kl. 07:47

Någon som vet vad det är för fjäril?Den var vid mitt jobb i Vikmanshyttan.

0

Lena M

14 aug 2007 kl. 07:49

Är det inte påfågelsöga ?

0

Anders

14 aug 2007 kl. 07:57

Nej det är ingen påfågelsöga,den var 12cm i vingbredd.

0

Johnny

14 aug 2007 kl. 08:42

Det är en Stor påfågelspinnare, Saturnia pyri

0

Anders

14 aug 2007 kl. 10:07

Tack so mycket Johnny.
Är den sällsynt här i sverge?

0

Erik Ekholm

14 aug 2007 kl. 10:55

Jag har sett stora spinnare flera gånger i år (det gör jag inte normalt), de har dock inte varit snälla nog att sitta still för fotografering/identifiering. Jag tror att de blåst upp hit från kontinenten av de kraftiga sydvindar vi har haft. En såg jag ända uppe i ångetrakten (Mdp).

0

Stefan Ekroth

21 aug 2007 kl. 21:04

Skulle en hanne av mindre påfågelspinnare (S. pavonia) ha en vingbredd på ca 12 cm?????

Verkar mer som ett fejk, där linjalen ligger en bra bit bakom fjärilen;)

0

Stefan Ekroth

21 aug 2007 kl. 21:09

Skulle det vara en större påfågelspinnare (S.pyri), är det bara att gratulera till en raritet som fram till detta exemplar aldrig tidigare påträffats i Sverige!

0

Per Stadel Nielsen, DK

21 aug 2007 kl. 22:47

Hej,
Har set det interessante fund af en tydelig han af Saturnia pyri. Arten er almindelig og vidt udbredt fra Alperne og i hele Medelhavet. Fjärilen flyver i april og maj, evt. marts og juni afhængig af lokalitet og højde. Larven lever på forskellige buske og træer specielt mandel, fersken, slåen osv. I Danmark er der fundet et eksemplar for mange år siden, som regnes for indslæbt. Sommerfuglen lever kun ganske kort tid, 4-5 døgn og har ingen tendens til at migrere. Så Jeres eksemplar er ganske sikkert indslæbt fx med et køretøj, nogle varer eller lign. Larverne kan forpuppe sig sådanne steder og kokonen transporteres rundt hvorefter fjärilen klækker følgende sommer. Eksemplarer som holdes i fangenskab (uppföds), men opbevares under naturlige betingelser, klækker i reglen i början af juni her i DK.
Jeg ved ikke hvor fundlokalitente ligger i Sverige, men det kunne være interessant om der findes en virksomhed el. lign. som har importeret en container, kasser eller måske endda frugttræer fra Sydeuropa. Eller måske har nogen fundet en larve, og har taget den med hjem. Arten bruges kun sjældent i fjärilshus.

De bedste hilsener
P. Stadel Nielsen
http://www.lepidoptera.dk

0

maje04

23 aug 2007 kl. 13:26

Sliten hona av Pavonia, alltså liten påfågelspinnare. Basta

0

Henrik Jeansson

24 aug 2007 kl. 09:10

Det är Saturnia pyri. dvs. stor påfågelspinnare!!

0

Jimmy Adolfsson

2 sep 2007 kl. 10:37

Det är en hane av Saturnia pyri på bilden. Jag har själv kläckt arten så jag har material att jämföra med. Den som tror att det är en E. pavonia har nog aldrig sett närmare på arterna. Har du sparat exemplaret och hur fann du den? Rapportera fyndet vidare till Artportalen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?