Mångkransad spindelskivling är en god matsvamp, med tydliga kransar. Enelie har gett en mycket bra beskrivning. Ändå skulle jag rekommendera att ta kontakt till en välrenommerd expert före tillagning första gången,även om svampen skiljer sig markant från sina giftiga släktingar. Jag blir jätteglad när jag finner ett ex.Bild i Allers nr 29.
Katarina i Västervik
Jeg må innrømme at denne spiser også jeg selv om alle slørsopper nå framstilles som uspiselige. Denne har jeg vokst opp med, og kjenner den godt. En god matsopp som fyller opp panna! Men man selvfølgelig være helt sikker på soppen….. Men så vidt jeg vet, hvertfall fra Norge, har man som sakkyndig ikke lov til å anbefale slørsopper som spiselige.
Jag har varit misstänksam men efter noggranna studier av svampoen och växtplatserna åt jag den flera gånger under förra året. I mitt tycke en bra matsvamp.
Jag kommer att fortsätta äta den och kan nu identifiera den.
Jag är tämligen säker på att du hittat rätt svamp Enelie, men ta ordentligt med tid på dig att lära känna den och var noga med att kolla in växtplatsen. Spindelskivlingar i annan miljö än gräsmark under björk skulle jag aldrig våga mig på...