0 1926 visningar

10 svar

Mångkransad spindelskivling?

Enelie, Linköping

14 aug 2008 kl. 23:00

Växte ljust och öppet i en björkdunge i gräs. (Det finns även ek och gran i närheten.)
Hatt: 8 cm
Fot: 12 cm
Trådig fot. Lite ihålig längst upp.
Nästan ingen doft.
(Jag har inte vågat smaka än:)

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2008 kl. 23:18

Ja, det är nästan den enda av alla jättegoda spindelskivlingar som fortf är ätlig. Klas kanske vaknar och gör reklam för den. Jag vågar inte säga här vilka jag ätit och äter..;)!

0

Anders Öberg

14 aug 2008 kl. 23:20

Det stämmer nog.Växer med björk i hagmark.

0

Enelie, Linköping

14 aug 2008 kl. 23:29

Tack för eran hjälp båda två!

Jag vågar nog inte smörsteka den ändå ikväll.
De är väldigt fräsch utan angrepp.

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2008 kl. 23:34

Men ha den i åtanke Eneli och kolla den när du ser den. Du blir kanske mer dådkraftig med åldern!
Men den ÄR riktigt god!

0

Enelie, Linköping

14 aug 2008 kl. 23:38

Det är nästan synd att slänga den för den är otroligt fin och fast i köttet.
Men, jag är än så länge lite feg utav mig.
Jag ska ta mig en funderare på den till nästa fynd:)

0

klas jaederfeldt

15 aug 2008 kl. 01:40

god matsvamp

0

Katarina Power

12 jul 2009 kl. 13:18

Mångkransad spindelskivling är en god matsvamp, med tydliga kransar. Enelie har gett en mycket bra beskrivning. Ändå skulle jag rekommendera att ta kontakt till en välrenommerd expert före tillagning första gången,även om svampen skiljer sig markant från sina giftiga släktingar. Jag blir jätteglad när jag finner ett ex.Bild i Allers nr 29.
Katarina i Västervik

0

Ingvild

12 jul 2009 kl. 14:21

Jeg må innrømme at denne spiser også jeg selv om alle slørsopper nå framstilles som uspiselige. Denne har jeg vokst opp med, og kjenner den godt. En god matsopp som fyller opp panna! Men man selvfølgelig være helt sikker på soppen….. Men så vidt jeg vet, hvertfall fra Norge, har man som sakkyndig ikke lov til å anbefale slørsopper som spiselige.

0

Enelie, Linköping

12 jul 2009 kl. 14:25

Det blev ingen tillagning förra året men hittar jag den några gånger till så blir det provsmak.
Den växte också tillsammans med andra spindelskivlingar.
Och, Katarina, nu har jag fyllt i ett ord i A-korsordet i alla fall:)

0

Bo E

14 jul 2009 kl. 14:27

Jag har varit misstänksam men efter noggranna studier av svampoen och växtplatserna åt jag den flera gånger under förra året. I mitt tycke en bra matsvamp.

Jag kommer att fortsätta äta den och kan nu identifiera den.
Jag är tämligen säker på att du hittat rätt svamp Enelie, men ta ordentligt med tid på dig att lära känna den och var noga med att kolla in växtplatsen. Spindelskivlingar i annan miljö än gräsmark under björk skulle jag aldrig våga mig på...

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone