Jag är ingen van plockare av Karljohan men i år verkar det finnas i överflöd. Men hur rensar jag den svampen. Ofta är den ju angripen på något sätt av mask! Hur kan jag vara säker på att det är Karljohan jag har? Finns det något bra tips?
MVH Rosita
grattis till de fina svamparna. jag rensar oftast bort foten direkt på växtplatsen alltså skär av den där den står. Kollar om den är angripen av mask och skär iså fall bort det direkt. Sen brukar jag dela isär sporerna från hatten om det behövs. Väl hemma delar jag den i små skivor om ca 0,5 cm. Styckfryser på plåt om det inte är massor och lägger sedan i plastpåsar i frysen. Du behöver inte förvälla stensopp. Den mkt bra att torka. Småttingar fryser jag hela. Stensopp är mkt god rå i exv sallad. Lycka till!
grattis till de fina svamparna. jag rensar oftast bort foten direkt på växtplatsen alltså skär av den där den står. Kollar om den är angripen av mask och skär iså fall bort det direkt. Sen brukar jag dela isär sporerna från hatten om det behövs. Väl hemma delar jag den i små skivor om ca 0,5 cm. Styckfryser på plåt om det inte är massor och lägger sedan i plastpåsar i frysen. Du behöver inte förvälla stensopp. Den mkt bra att torka. Småttingar fryser jag hela. Stensopp är mkt god rå i exv sallad. Lycka till!
Jag brukar skära friska hattar i 0,5 cm skivor och torkar på en tidningsppar eller gör en halsband av sytråd av bomull och hänger upp. Det finns särskilda torkmaskiner i affärer men jag har den inte. man kan sätta upp spis på max 50¤ och låter luckan stå öppet.men om du har mask så kanske bäst att frysa.
lycka till
Ha, ja en del äter till och med Grisfötter, är nog mer vanligt än att äta forsvamp :))
Allvar nu, om fötterna är grova och man inte vill använda dem även om de är fria från angrepp så kan man göra samma sak med dessa som med mycket annan grov och seg svamp. Torka dem och mal dem till svampmjöl
Hej,
lånar tråden lite. Har också börjat plocka Karl-Johan och den är ju alltid maskäten. Hittar små gula larver i så gott som alla exemplar.
Jag brukar klyva svampen, tar bort rörlagret iom att detta till 100% verkar innehålla mask, tar även bort det av foten som är maskätet. Reslutatet blir mycket spill och lite svamp. kanske är jag för petig?
Stod också och funderade på det nu när jag håller på och tar hand om dagens skörd. Jag klyver först svampen, tar undan foten om den ser OK ut, och sen skär jag hattarna i fjärdedelar. Tar bort rören och ser hur det ser ut under dem, kollar om snittytorna är fulla av hål. Finns det hål så skär jag bort lite i taget tills det är hålfritt. Är det gulbruna fläckar under rören så skär jag tunt, tunt tills det försvinner. Ganska mycket spill blir det… Jag är nog för petig, känns det som.