0 59274 visningar

28 svar

Rensa Karljohan?

Rosita

21 aug 2008 kl. 11:51

Jag är ingen van plockare av Karljohan men i år verkar det finnas i överflöd. Men hur rensar jag den svampen. Ofta är den ju angripen på något sätt av mask! Hur kan jag vara säker på att det är Karljohan jag har? Finns det något bra tips?

MVH Rosita

0

Annette L, norr om Sthlm

21 aug 2008 kl. 13:36

grattis till de fina svamparna. jag rensar oftast bort foten direkt på växtplatsen alltså skär av den där den står. Kollar om den är angripen av mask och skär iså fall bort det direkt. Sen brukar jag dela isär sporerna från hatten om det behövs. Väl hemma delar jag den i små  skivor om ca 0,5 cm. Styckfryser på plåt om det inte är massor och lägger sedan i plastpåsar i frysen. Du behöver inte förvälla stensopp. Den mkt bra att torka. Småttingar fryser jag hela. Stensopp är mkt god rå i exv sallad. Lycka till!

0

Annette L, norr om Sthlm

21 aug 2008 kl. 13:36

grattis till de fina svamparna. jag rensar oftast bort foten direkt på växtplatsen alltså skär av den där den står. Kollar om den är angripen av mask och skär iså fall bort det direkt. Sen brukar jag dela isär sporerna från hatten om det behövs. Väl hemma delar jag den i små  skivor om ca 0,5 cm. Styckfryser på plåt om det inte är massor och lägger sedan i plastpåsar i frysen. Du behöver inte förvälla stensopp. Den mkt bra att torka. Småttingar fryser jag hela. Stensopp är mkt god rå i exv sallad. Lycka till!

0

Totte Gbg

21 aug 2008 kl. 13:42

Måste bara få fråga…Rosita du bor möljigtvis inte vid Jörlanda-Stora Höga?

0

Annette L, norr om Sthlm

21 aug 2008 kl. 13:49

menade rör…

0

Rosita

21 aug 2008 kl. 14:07

Nej! Bor utanför Norrköping!

0

Totte Gbg

21 aug 2008 kl. 14:13

Ok :)

0

Lena

23 aug 2008 kl. 00:05

Men vad kan hända om man äter denna svamp med maskhål och allt?

0

Bengt Sandh

23 aug 2008 kl. 00:21

Då får du mask i magen! :)

0

Ola

23 aug 2008 kl. 17:16

Så man ska alltså INTE äta foten?

0

cicki T Belgien

23 aug 2008 kl. 17:38

Inte om den har fotsvamp!

0

Jonas

23 aug 2008 kl. 18:12

Ha ha ha
Lustig kurrar.
Gör hån av oss noviser bara.
Jag har med plockat mina första Karl-Johan.
Brukar annars hålla mig till kantareller det vet jag vad det är i alla fall.

0

Mårten, Sollentuna

23 aug 2008 kl. 18:46

Tack Bengt och cicki för skratten! Frugan undrar nog vad jag håller på med här vid datorn..
Och grattis till Rosita och Jonas som har vågat sig på, och lärt sig, en ny art.

0

Dorota

24 aug 2008 kl. 00:05

Jag brukar skära friska hattar i 0,5 cm skivor och torkar på en tidningsppar eller gör en halsband av sytråd av bomull och hänger upp. Det finns särskilda torkmaskiner i affärer men jag har den inte. man kan sätta upp spis på max 50¤ och låter luckan stå öppet.men om du har mask så kanske bäst att frysa.
lycka till

0

Men foten då?

misse

24 aug 2008 kl. 09:21

Ska man äta den också?
Ni talar ju bara om att skiva hatten!

0

Men foten då?

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 10:15

Jag föredrar unga, fasta fötter; också framför hattarna!

0

Marianne

24 aug 2008 kl. 16:57

Ha, ha, fotsvamp, den var bra. Själv föredrar jag foten framför hatten, om jag ska välja, mer matig.

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 17:38

Förlåt min lilla avstickare, kunde bara inte låta bli ;) Klart att man kan äta foten också!

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 17:44

Ha, ja en del äter till och med Grisfötter, är nog mer vanligt än att äta forsvamp :))

Allvar nu, om fötterna är grova och man inte vill använda dem även om de är fria från angrepp så kan man göra samma sak med dessa som med mycket annan grov och seg svamp. Torka dem och mal dem till svampmjöl

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 17:45

Fotsvamp ska det vara så klart, eller kanske menade jag fossingsvamp!?

0

Jonte

24 aug 2008 kl. 19:12

Hej,

lånar tråden lite. Har också börjat plocka Karl-Johan och den är ju alltid maskäten. Hittar små gula larver i så gott som alla exemplar.
Jag brukar klyva svampen, tar bort rörlagret iom att detta till 100% verkar innehålla mask, tar även bort det av foten som är maskätet. Reslutatet blir mycket spill och lite svamp. kanske är jag för petig?

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 19:21

Absolut för petig;) Äter du sniglar i vitlökssmör? Då överlever du också en och annan mask/larv i svampen.

0

Charina halland

24 aug 2008 kl. 19:24

Lite protein har ingen dött av.

0

Mimmi, Mjölby

24 aug 2008 kl. 19:27

Stod också och funderade på det nu när jag håller på och tar hand om dagens skörd. Jag klyver först svampen, tar undan foten om den ser OK ut, och sen skär jag hattarna i fjärdedelar. Tar bort rören och ser hur det ser ut under dem, kollar om snittytorna är fulla av hål. Finns det hål så skär jag bort lite i taget tills det är hålfritt. Är det gulbruna fläckar under rören så skär jag tunt, tunt tills det försvinner. Ganska mycket spill blir det… Jag är nog för petig, känns det som.

0

Men foten då?

GretheF Skåne

24 aug 2008 kl. 19:29

Vist ska man ha foten med också

0

Mimmi, Mjölby

24 aug 2008 kl. 19:30

:-D
Läste precis Cickis & Charinas inlägg! Jag ääälskar sniglar! Jag kanske ska försöka tänka mig att svampen är “kryddad” med en delikatess…? Jag tycker bara att maskar & larver är så groteskt äckliga…

0

Jonte

24 aug 2008 kl. 19:35

Jag använder foten, den brukar generellt vara mindre angripen tycker jag… Det jag har i min svamp är små gula larver som främst sitter i rörlagret o en del i hatten.

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 19:53

“lite skit rensar magen”. Skulle det åka med en mask/larv i pannan tror jag inte att man dör av det. Som Charina säger, proteiner är nyttigt. Däremot ska man använda sitt sunda förnuft. Vem tillagar en möglig och mjuk morot?

0

HenrikM_

11 sep 2018 kl. 21:07

Tycker Karlj är en av de minst angripna sopparna. Även skogschampinjon är ofta i dåligt skick, så pass ätna att hatten tappat konsistensen. Men på Karlj är det mest bara rören som är amgrpna och de ska ju ändå bort.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone