Vad är gul kantarell för en svamp? Jag hittar den inte i något register i alla mina svampböcker, alltså finns den inte, eller?
Om den ändå, högst osannolikt skulle finnas, hur skiljer man den då ifrån kantarell som jag hittar i varenda register?
En som aldrig frågat förr
Jag tycker att gul kantarell är ett alldeles utmärkt namn på den art man inte längre får kalla vanlig kantarell.
“kantarell” kan ju förutom vanlig gul kantarell också vara blek kantarell, orange kantarell eller svartnande kantarell.
Dock inte trattkantarell, som är en trumpetsvamp. Eller fläckkantarell som är en trattskivling. Eller falsk kantarell som är en pluggskivling.
Jag tycker det är positivt att frågan tas upp och att sådana diskussioner hålls levande. Det ger oss chansen att fortsätta argumentera för namnet “gul kantarell”. Det kan ju ha tillkommit några nya läsare sen sist :-)
Att namnet inte har publicerats av svampnamnskommittén är inget särskilt slagkraftigt argument mot att använda det. Massor av andra svampar har fått, och kommer att få, förtydligande namn, t.ex. när deras artgrupper har undersökts noggrannare och man har upptäckt att en art egentligen har bestått av flera arter.
Det finns uppenbarligen ett behov av att vara tydlig och kalla den gula kantarellen för gul kantarell, annars skulle inte så många göra det. När tiden är mogen, kanske det t.o.m. kommer att stå “gul kantarell” i nya svampboksregister också.
Annars håller jag ju med om att det inte är bra när det publiceras en massa olika svenska namn på svamparna. Det är sånt som händer när det har gått 18 år sen “Svenska svampnamn” trycktes, och bara ett fåtal nya namn har publicerats via Artdatabanken sen dess. De senaste 5 åren har inget hänt på den fronten. Men det kanske är en helt annan fråga att diskutera…
Bara för att namnet “gul kantarell” inte förekommer i våra vanligaste svampböcker, betyder det inte att det är felaktigt. Men precis som Joachim skrev, förekommer däremot namnet “vanlig kantarell”. Den som lever får se hur “vanlig” den är om några decennier till…
Gul kommer den i varje fall att vara även i framtiden.
Mina argument för att använda namnat gul kantarell har jag framfört tidigare och tänker inte dra igen.Vill bara berätta att för min del har debatten lett till att jag numera konsekvent använder den beteckningen, tex i rapporterna , vilket jag inte gjort tidigare eftersom bra ideer( tex namnförslag) är värda att propagera för på alla sätt.Kanske inte var vad opponenterna tänkt sig, men ibland slår det tillbaka!
Om “gul” som förstärkning och förtydligande fyller en funktion för många människor så kommer det antagligen att bli “gul kantarell” med tiden. Själv använder jag det inte ännu, men har svårt att se något fel i det. Språket förändras ständigt, så även svampnamn. T.ex. har rotnagelskivling blivit rynkroting, och rynkad tofsskivling har mer eller mindre blivit rimskivling.
Spindling, brosking, vaxing används av många, vissa är accepterade, andra ännu inte. Saker och ting förändras, om man är öppen i sinnet kan man se det positiva med det.
Det skulle vara intressant med en omröstning om vad vi på Forumet andvänder för uttryck, typ aftonbladets omrösningar.
Det går att fuska i dessa enkäter, men vad skulle det vara för kul då det inte är någon tävling och ingen lär ändra sig oavsätt utgång.
Michael, går det att ordna?
Det börjar mer och mer likna dagis tycker jag. Försök i stället att skriva om melodin till “Har ni sett herr kantarell” och försök att få med “herr (gul) kantarell” så får ni se hur svårt det blir. Tänk på vad det kommer att innebära på alla dagis i framtiden. Dessutom blir man ju tvungen att trycka om alla sångböcker där denna gamla fina svampmelodi ingår.
Nä, jag tycker synd om alla gamla dagisfröknar som förmodligen tvingas ordna med studiedag för att ändra på denna gamla invanda text. Tänk också på vad detta kommer att kosta samhället. Studiedagar, nytryck av sångböcker och människor som jag som kanske kommer att gå rätt in i den s.k. väggen¨för att vi inte orkar stå emot trycket.
Tro mig, konsekvenserna kommer att bli mycket svåra särskilt under övergångstiden som beräknas pågå till juni 2008.
Hej!
Jag kallar kantareller för vanlig kantarell eller bara kantarell. Mitt smeknamn på denna goda svamp är “reller”. Gul kantarell känns inte bra att ta i munnen.
Trattkantareller å andra sidan kallar jag som de flesta andra för “trattisar”.
Den här debatten kan pågå i all oänlighet, men jag vill bara säga att ingen har rätt eller fel ...
Hälsningar
gunilla l , analogt med att du kallar det för vanlig kantarell så borde det det finnas en ovanlig kantarell, vart finner man den ? och hur vet du att de flesta andra kallar trattkantareller för trattisar ? jag tar gärna del av den undersökning du säkert gjortdärvidlag…..
Hej per d!
Varför beskrev han/hon inte fynden av trattisar som “bruna trattkantareller”?
När jag började plocka svamp för mycket länge sedan kunde jag sex olika arter: kantarell, smörsopp, blek taggsvamp, fårticka, röd flugsvamp och gul fingersvamp. Först i slutet av 80-talet hittade jag mina första trattkantareller. Dom var svårupptäckta. Och jag hade aldrig lagt märke till dom förut på mina svampturer. Den var nog inte så vanlig tidigare, måste ha med miljön att göra.
Lyckan är att hitta ett ställe som är alldeles gult av kantareller.
Hälsningar