Om du blötlägger den i kallt vatten en stund först, i bitar efter att ha skrapat bort det yttersta på hatthuden(skägget) så behöver du bara koka tills bitarna sjunker. Det görs för att få bort en del av den starkt/skarpt smakande mjölken.
Häll av, kyl i kallt vatten, krama ur, klart.
Bumpar den här tråden :)
Hur är det med matvärdet med skäggriskan egentligen? För många herrans år, när jag gick en svampkurs tillsammans med min kära mor, så sa kursledaren att den var ätlig men inte så mycket mer + att det var en del krångel med förvällning osv, men på senare tid har jag hört folk säga att den ska vara en riktig läckerhet. Jag har nyligen återupptagit mitt svampintresse och är lite nyfiken på den, för den växer rikligt på vissa ställen i närheten av mig. De svampböcker jag har i min ägo är från början av 80-talet, och där har matvärdet satts till en stjärna av tre möjliga. Trendskifte på G, eller har folk helt enkelt olika smak? ;) mvh
Hej Robert, tja, det där är väl en smaksak:-) Kanske gillade din kursledare inte den svampen helt enkelt. Vissa plockar ju inte slemmiga svampar tex för att det är “krångel” med tillagningen av dem. Jag gillar riskor, speciellt den rosa godingen. Den är matig och ofta obesökt av larver. Den måste bara hanteras rätt för att komma till sin rätt i din rätt;-)
Ja,det är skäggriska! jag rensar skär den i mindre bitar + att jag drar av hinnan på hatten genom att ta tag i skäggkanten under hatten o dra av det. Sen kokar jag upp vatten o låter svampen småkoka i 10 min. Sen slår jag av vattnet o gör likadant engång till! efter det låter jag svampen rinna av o portionerar dem i fryspåsar o in i frysen.om jag inte lagar till den med samma. Lycka till/kram
Jag åt svampsallad ala finskt vis en gång och det var en upplevelse må jag säga. Så tycker jag att vi i Sverige skulle använda svamp på liknande sätt också. Jag t.ex använder svamp mest som en tillägg till mat eller på macka men att använda den som en huvudbeståndsdel i någon rätt känns helt rätt :).
Soili, varför kokar du den två gånger0 Nyfiken bara.
Svampnörden,
Jag är veggis och använder svamp som huvudingrediens rätt ofta. Ibland i sås, i gratänger, soppor, grytor och så gör jag färs på svamp. Bra proteinkälla istället för (ev. genmodifierad) soja eller dyr Quorn.
Gärna matiga riskor, torkade soppar eller trattisar. Åt nyss en kornrisotto på trattkantarell, lite kantarell, någon blodriska(som smet undan i rensningen men återhittades bland de andra riskorna), ett par sandsoppar och lök samt purjo. kryddat med Jägarkrydda, salt och lite vitpeppar.
Jag gillar svamp!
de ggr jag saltat in svamp har jag bara lagt i svampbitarna i en kastrull med mycket vatten, bara låtit det koka upp, gäller att jag lagt i de flesta riskor ,utom lakritsriska, vitriskorna samtkokosriskorna läs mer här
http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-0001AF47/