0 4457 visningar

8 svar

Öronmussling Ätlig? God?

Katarina

8 sep 2008 kl. 16:55

Hej
Har hittat mängder av öronmusslingar. Innan jag plockar dem vill jag dock veta värdet av dem som matsvamp. På vissa ställen betecknas den som ätlig på andra giftig. Jag undrar om den är ätlig och om den är god.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 17:57

http://morelmushroomhunting.com/pleurocybella_porrigens.htm
Inget jag äter men den ska vara ätlig enligt denna sida. Sök själv på pleurocybella_porrigens

0

Katarina

8 sep 2008 kl. 19:38

Tack,
Hittade senare den här sidan om Bohuslän. Öronmusslingen är Bohusläns landskapssvamp. Här står det att det är en god matsvamp. http://www.vastarvet.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePageWide.aspx?id=6811#öronmussling  Jag får väl helt enkelt testa och se vad jag tycker.

0

BirgittaD

8 sep 2008 kl. 20:26

Omvärderad enligt senaste Nya svampboken. Dödsfall har förekommit.

0

Boman

8 sep 2008 kl. 20:31

Där ser man, tur jag inte ätit den då.

0

Jan A, Uppsala

9 sep 2008 kl. 00:22

0

Glenn

9 sep 2008 kl. 15:28

Jag tycker väldigt mycket om öronmussling. En stor personlig favorit även om dom är rätt jobbiga att rensa då bark och grejer sitter så hårt.

Om den är giftig, borde jag vara åtminstone halvdöd, för jag åt ingen mer art förra året, oftare än denna.

Stek den i rätt mycket fett, gärna olja, som om det vore råstekt potatis och låt sedan rinna av på hushållspapper. Det skall få en klar chipskaraktär.

0

Krister Iseby

24 okt 2022 kl. 15:26

Jag lever efter att trott det var Ostronmussling, men kommer slänga ett antal förvällda blandsvamppåsar som finns i frysen. Synd då det finns i såna mängder likt trattkantareller iår.

1

bra svar

SvenD

24 okt 2022 kl. 20:58

I Fungi of Temperate Europe som kom häromåret står att läsa om öronmusslingen: “Under no circumstances shouild it be consumed.” Den är markerad med ett kors!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone