0 744 visningar

7 svar

Gifthätting/föränderlig tofs

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 01:33

Det ordas ofta om gifthättingens likhet med ’föränderlig tofsskivling’. Eftersom jag inte riktigt förstår problemet, så gick jag - för att ta bilder -  till en skog med gran- och björkstubbar. Där fanns dessa på en granstubbe, i en för arten tämligen typisk liten grupp. Tyvärr blev miljöbilderna mycket oskarpa; regnigt, mörkt och darrig gube, men det gör inte SÅ mycket, för jag tog hem gruppen till söderfönstret…
Bilderna: 1, suddig gifthätting live,  2 föränderlig tofs live, 3 båda arterna.

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 01:36

Nästa bildserie: 4-6 Gifthätting.
(märkte att det var i tisdags det regnade)
Cortin ÅT arten som Pholiota marginata, ’strimmig tofsskivling **’, (Svampar i färg 1956). (Blandsvamp)
Senare har den ”ibland” haft ett, beträffande färgen, mycket väl beskrivande namn, ’dadelbrun hjälmskivling’!
Gifthätting helt värdelöst namn tycker jag!
Återkommer med bättre bilder, men dessa kan måhända ”upp”illustrera svampböckerna något lite.

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 02:15

Glömde nämna att gifthättingen kan vara svagt hygrofan, något liten aning zonerad i torrväder.

0

anithau

15 sep 2008 kl. 06:18

Tack Jan!
Jag har länge velat se hur gifthättingen ser ut. Jag väntar spänt på fler bilder.

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 07:59

Två bilder till kan få vara med trots den mediokra kvalitén; den första med två föränderliga tofsar, den andra med de mindre gifthättingarna nere till vänster, de större föränderliga tofsarna uppe till höger.
Så lite om lukten. Föränderlig tofs har en kraftig, god svampdoft som är mycket karakteristisk och lätt att lära sig.  Gifthättingens lukt kommer fram om man klämmer den lite på skivorna och är då – tycker jag – nånstans i trakten av jord och unket mjöl. Inte god alls.

0

Boman

15 sep 2008 kl. 08:01

Jättebra med jämförelse bilder. Har inget problem med att skilja dem åt, men har märkt på gubben att för en ovan så är tecknen inte så tydliga, fast vi vana ser dem på meters håll.

0

Hans Myhre

15 sep 2008 kl. 13:12

Den ene vokser på bartrestubber, den andre på løvtrestubber men båda kan faktisk vokse på samme stubben. Gifthättingen er glatt på stilken nedenfor ringen mens föänderlig tofsskivling har “skjeggstubber” på stilken nedenfor ringen.

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 13:59

I minst 98% av fallen (tror jag) så växer gifthättingen på granstubbar och ffa f.d rötter, ofta på stigar.
Föränderlig tofs oftast på björk men också ofta på sälg och andra Salix, sällan, men dock ibland på annat löv. Kan inte erinra mig mer än två-tre fall på gran - under alla mina år! Kan vara orsakat av vetskapen att på gran ...
Och direkt “glatt” under ringen är då inte gifthättingen, dock inte så borstig som föränderlig tofs, mera “filtad”.
Har man en gång lärt sig skillnaden mellan dessa så har man god tillgång till en fantastiskt god matsvamp, en i översta toppskiktet!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone