Växte i mossig terräng, blandskog. Uppseendeväckande röda skivor, skiftade nästan i blått!
0
Gula
15 sep 2008 kl. 17:28
Ingen som vet??
0
SvenD
15 sep 2008 kl. 17:37
Jo, visst är det!
0
Gula
15 sep 2008 kl. 17:44
Tack Sven! Roligt att få det bekräftat!!
0
Geraldine Vällingby
15 sep 2008 kl. 17:53
Gula! Jag hittade också ett par sådana i lördags när jag var på svampdagen i Kolarbyn som Tina Nordberg arrangerade. Visst är den fin, har du lämnat rapport? Det ska jag göra nu.
0
Gula
15 sep 2008 kl. 19:25
Jaa, den var jättevacker!! När man förstod att titta undertill…. ;-D
Har inte rapporterat den - vet du om den är ovanlig??
0
Geraldine
15 sep 2008 kl. 20:34
I Ryman Holmåsen står följande:
Barrskog, helst mager tallskog, sällan i lövskog. Hösten. Allmän.
0
Bo E
15 sep 2008 kl. 20:36
Jodå den på bilden ser ut som de jag sett och klassificerat som trolig rödskivig spindelskivling.
Ganska vanlig .
Säkert inte nån matsvamp i alla fall!
0
Gula
15 sep 2008 kl. 20:42
Oj, det hade jag missat helt!! Är den ens giftig? Det står inte…. Rapporterade den under giftsvampar…. hahaha….jaja, det gör väl inte så mycket!
Tack Geraldine!!
0
Nilla59
15 sep 2008 kl. 20:43
Den är inte giftig men oätlig på grund av smaken. Den är däremot superbra att färga ullgarn med. Blir en vacker ljuröd färg.
Du kan anmäla inlägget genom att klicka på knappen "Skicka" nedan, så blir administratörer uppmärksammade på detta inlägg och kan kontrollera om det bryter mot forumreglerna och vidta åtgärder.
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Rekommenderat
Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version!Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!