0 7329 visningar

14 svar

Förväxling till rimskivling

fyffes växjö

3 okt 2008 kl. 22:55

Hittade en svamp som vi första anblick såg ut som rimskivling, fast det var det ju inte, undrar vad det kan vara??

0

Hans Myhre

3 okt 2008 kl. 23:02

Hvilken farge hadde skivene?

0

fyffes växjö

3 okt 2008 kl. 23:06

de var också ljusa

0

Birgitta F

4 okt 2008 kl. 07:06

var foten väldigt klibbig under ringen ? Liksom att den glider ur händerna ?
Har också sett denna min gissning är Gul kragskivling.

0

Brenko

4 okt 2008 kl. 08:30

Öh, gul kragskivling är ju en liten dyngsvamp??

0

Irene A

4 okt 2008 kl. 11:09

De till vänster är definitivt rimskivling.
Menar du att de till höger är något annat? De ser faktiskt lite annorlunda ut. En bild som visar mer av skivorna och överdelen av foten på dem skulle kunna ge ett bättre besked.

0

fyffes växjö

4 okt 2008 kl. 12:48

jajjemen, de till vänster är ju rimskivlingar och de smalfotade till höger ngt annat.

Tyvärr var det ett tag sedan bildera togs, få se om jag kan få tag på de smalfotade nästa gång jag är ute och ta några bilder på de.

0

Eliabeth jansson

4 okt 2008 kl. 15:22

Hej!
Det finns en spindelskivling som t.o.m. är lite frostig på hatten och har samma färg som skivorna på rimfrosten menjag kommer inte ihåg vad den heter,jag tycker att rimfrost eg.inte är en nybörjar svamp!

0

Karin Hedén

4 okt 2008 kl. 15:54

På en svampkurs för säkert 25 år sedan eller mer nämnde kursledaren “rynkad spindelskivling” som förväxlingssvamp till rynkad tofsskivling. Iréne - finns det någon sådan? På svamputflykten som ingick i kursen plockade jag en spindelskivling som kursledaren påstod var en rynkad spindelskivling. Utflykten gick till skogarna bortom Rydbo i Österåkers kommun.

0

Irene A

4 okt 2008 kl. 19:10

Jo, det finns en art (eller troligare ett komplex av arter) som kallas rynkspindling, Cortinarius elatior/lividoochraceus. Den hör till en grupp av slemspindlingar som blir rynkiga på hatten, är längsstrimmiga upptill på foten och har blekt eller blåaktigt slem nedtill på foten. Flera av dem kan nog tänkas vara förväxlingsarter till rimskivling och är dessutom mycket nära släktingar. Ingen av dem är giftig, så rimskivlingen får nog betraktas som en rätt trygg nybörjarsvamp ändå.

0

Birgitta F

4 okt 2008 kl. 19:33

måste vara den jag sett då , den liksom glider ur händerna på slemmet

0

Boman

4 okt 2008 kl. 19:48

Då förväxlar man väl inte den med Rimskivling då, som ju inte är slemmig, inte det minsta. Vid en snabb titt möjligen men inte om man plockar den.

0

Irene A

4 okt 2008 kl. 21:06

Det är väl i så fall när slemmet har torkat in som man kan förväxla dem. Men de saknar rimskivlingens ring och typiska vattring ovanför den.

0

Karin Hedén

4 okt 2008 kl. 21:10

Tack Iréne! Jag förstod att Du satt inne med ett svar! Jag har hittat två länkar till bilder på nätet. Ingen av de svamparna är särskilt lik rimskivling. Den jag hittade var mycket mer lik. Men det är väl som vanligt med svampar att utseendet varierar.
http://www.naturamediterraneo.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2446
http://www.soppognyttevekster.no/forum/post.asp?method=ReplyQuote&REPLY_ID=13008&TOPIC_ID=3507&FORUM_ID=63

0

Bengt Jernunger

30 aug 2021 kl. 17:09

Jämtland. Granskog på sandas. Mossa.
Hattarna fina. Kryp i foten men den brukar vara seg. Har plockat denna i > 65 år. Läcker. Smakar milt
Doftar jord.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone