0 1194 visningar

6 svar

Vitvaxing?

Svampsmurfen

14 okt 2008 kl. 23:20

Är detta vitvaxingar?
I en bok står det att den inte
är slemmig, på nätet står det att den är det. Dessutom att den inte ska ha någon speciell lukt, men jag tycker att den luktar mjöligt. Plockades i en gräsmatta nära kor. Har läst att man kan äta den, men att den inte är lika god som ängsvaxskivling.

0

Irene A

15 okt 2008 kl. 09:26

Jag tror att det kan vara lädervaxing, Hygrocybe russocoriaceus, som är en senhöstart.
Den liknar vitvaxing, men har lite gulaktig ton på hatten och är inte slemmig, men lite “oljig” på hatten. Sägs lukta “ryssläder”, hur nu det luktar. Den har i alla fall fått namnet efter lukten, som kanske hellre skulle beskrivas som cederträ eller något liknande..

0

Bo E

15 okt 2008 kl. 12:58

Jag har ätit den, eller möjligen vit vaxskivling då(?)

Ingen höjdare men helt användbar svamp om man hittar såpass många att de är värda att plocka.

Mina fynd var i en hästhage i gräsmark, förmodligen gammal åkermark som nu är gräsvall.
Många var det just det året i alla fall!

0

Irene A

15 okt 2008 kl. 14:40

Bo, du menar väl inte att du plockar och äter sånt pyttesmått? Det kan inte bli mycket kvar i stekpannan av dem när de har lagats till.

0

Bo E

15 okt 2008 kl. 14:53

Jodå, det var såna mängder då att det faktiskt lönade sig.

Sen har jag bara hittat enstaka ex. och de får stå...

Nejlikbroskskivling är oxå en sån liten svamp som jag tar när den går till, fast den har ju mycket mer karaktär, en liten läckerhet tycker jag!

0

Hans Myhre

15 okt 2008 kl. 18:59

Ryssläder. Tjære kokt på bjørkebark ble brukt på läder. Derfor navnet Ryssläder. Denne svampen har samme lukt derfor navnet. Men, siden denne ikke hadde noen spesiell lukt så var vel dette H. virgineus.

0

Vitvaxing

Nora

12 okt 2020 kl. 11:23

Jag har hittat en svamp i trädgården som jag tror kan vara en vitvaxing men är den giftig?

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone