0 23478 visningar

42 svar

gul svamp i krukan?

Greger

22 jun 2006 kl. 22:00

hej på er svamp älskare!

har en krukväxt hemma sedan 1-2 år tillbaka och upptäckte för nån vecka sedan att det börja växa en gul stor svamp i den…? + börjar komma fler….‘vad är det för sorts svamp? och är det farlig/giftig??
hur får jag bort den?

det vita kulorna i krukan ärej mögel/svamp utan perlit….det är den gula svampen som sitter i hörnet av krukan jag menar!

0

Irene A

22 jun 2006 kl. 22:29

Svampen är gul veckskivling, Leucocoprinus birnbaumii. Den är giftig om man har tänkt försöka äta den, men gör inte växten någon skada, så det finns väl ingen anledning att försöka bli av med den?

0

Hans v E

22 jun 2006 kl. 23:59

Som mykolog = svampintresserad blir jag avundsjuk. Jag har själv åkt till Bergianska trädgården i Stockholm för att - efter tips- få se denna intressanta art. Själv har jag aldrig lyckats få se någon svamp i blomkruka hemma. En annan ganska vanlig svamp i blomkrukor är rodnande fjällskivling och en annan Leucocoprinusart, nämligen L. cepestipes har jag sett i Hagaparkens fjärilshus.

0

Irene A

23 jun 2006 kl. 20:33

Jo, den gula veckskivlingen är intressant. Den och dess närmaste släktingar hör hemma i tropikerna tillsammans med bladskärarmyror som odlar dem för att äta av mycelet.

Jag har gul veckskivling i flera av mina blomkrukor. Första gången jag skulle sätta om en av växterna som hade haft sällskap av svampar, upptäckte jag att insidan av krukan var helt täckt av ett lager med ett par millimeter stora, blekgula kulor. De är svamparnas vilande mycel.
Man skulle nästan kunna tro att det är som gjort för att kunna transporteras och “planteras” av myror.

0

Evus

25 jun 2006 kl. 23:35

Jag har också haft dessa gulisar i en av mina krukväxter, ett par gånger faktiskt. Jag böt jord på direkten. Svamparna kanske inte gör skada, men dom måste ju ta näring i från plantan.

0

klas jaederfeldt

26 jun 2006 kl. 12:09

Evus. är inte gulisar kantareller????

0

Affe

26 jun 2006 kl. 14:29

En anledning så god som någon att låta kantareller heta kantareller…

0

Joachim Krumlinde

26 jun 2006 kl. 15:31

Jag har för mig att Lars Romell försökte introducera namnet gulisar för länge sedan och att han då avsåg guldskivlingar (Bolbitius).

0

Evus

26 jun 2006 kl. 23:07

Klas, du får en poäng där faktiskt.

Fast jag brukar ju inte plocka kantareller i blomkrukor….så i detta fall var det “gulisarna” på bilden ( och i min blomkruka)jag syftade på.
Nåja här ska det snart komma en massa regn har dom lovat…:-))

0

/Totte

27 jun 2006 kl. 10:44

Hej!

Jag hade många gula veckskivlingar i mina krukor 2003.

Då kan jag rekomendera att köpa blomjord från Plantagen för det var efter det som svamparna kom upp.
Blomjord med lecakulor :)

0

Evus

27 jun 2006 kl. 12:28

Hej igen.
Nu när jag gick och tittade i jorden på min krukväxt (Parasollpilea - (‘Pilea peperomioides’)som haft svamp såg jag att det har poppat upp igen. Jag ska ta kort när svamparna växt till sig lite och lägga in här, eller på min hemsida så får ni se….om ni vill.

0

Hans v E

27 jun 2006 kl. 13:31

Klas! Björnen sover ju än så länge. Väck inte den björn som sover!

0

klas jaederfeldt

27 jun 2006 kl. 13:56

nä hans dumt av mej, får väl vänta till nästa vår

0

Joachim Krumlinde

27 jun 2006 kl. 20:14

Det ser ut som om ni med avsikt försöker väcka björnen men ni misslyckas.

0

Irene A

28 jun 2006 kl. 22:59

Jag grunnar på tanken att svamparna i krukan skulle ta näring ifrån plantan. Gör de verkligen det om man låter bli att plocka bort dem? Är det inte så att de lånar lite näring medan de växer, men lämnar tillbaks den igen när de förmultnar?

0

Evus

28 jun 2006 kl. 23:22

Det var en intressant tankegång Irene. Menar du att dom försvinner/förmultnar sen? Hur lång tid tar det innan det sker. Vet du? Jag för min del är nog ännu mer blomintresserad än vad jag är svampintresserad, hm. om det nu går. Så jag har alltid plockat bort svamparna/bytt jord så fort jag upptäckt dom. Har tänkt att dom parasiterar på växten. Men nu i och med dessa inlägg tänker jag låta svamparna vara kvar för att se vad som händer. Ska resa bort ett par dagar nu och tar kort på det hela när jag kommer hem.

0

Irene A

29 jun 2006 kl. 10:50

Här brukar det ta ett par månader innan svampresterna är helt försvunna i krukan. Det kan bero på att jag är en hejare på att missköta växter och oftast låter jorden få bli ganska torr, annars sker nog förmultningen snabbare.
Första gången jag hade gul veckskivling hemma, kom de i en kruka med mönjelilja som hade stått i många år utan att blomma, men sedan dess har den blommat varje år.

0

klas jaederfeldt

29 jun 2006 kl. 12:06

jag har försökt att dela med mej gammal jord till sådana som ville ha svampen, men den tog sig inte hos någon

0

Irene A

29 jun 2006 kl. 13:17

Det är nog mest en slump om det följer med mycel som kan sätta igång att växa i nya krukor. Veckskivlingen borde i alla fall vara lättodlad.
När bladskärarmyror odlar den, tuggar de löv och liknande till puré, som de gör odlingsbäddar av. Sen planterar de mycelet där för tillväxt, och äter av det.
Det kanske är så att veckskivlingen trivs bäst i blomjord som har gott om halvförmultnade växtdelar, inte i alltför väl komposterad mulljord?

0

Tony S

29 jun 2006 kl. 17:48

Intressant frågeställning. Normalt sett fungerar väl mykorrhizan mutualistiskt, dvs båda organismerna gynnas av utbytet. Svampen som inte har någon fotosyntes och därmed inte kan bilda sockerarter, får detta av växten, medan växten i sin tur får mineraler och vatten från svampen som har lättare att ta upp dessa.
Men hur fungerar detta i en begränsad volym jord som i en kruka? Om man inte tillför näring, så tar väl växten för eller senare upp all näring som finns att tillgå ändå?
Kanske kan man tänka mig att svampens mycel har förmågan att suga upp och bevara vatten, och kanske förhindra en snabb avdunstning, till nytta för växten.
Sockret som växten ger till svampen, och andra byggstenar måste ju i någon form komma växten till nytta igen när svampen förmultnar.

0

Joachim Krumlinde

29 jun 2006 kl. 19:37

Men veckskivlingen är väl ingen mykorrhizasvamp? Är det inte snarare, som Irene antyder, att svampen lever av att bryta ner multnande växtdelar?

0

Tony S

29 jun 2006 kl. 23:31

Jo, du har säkert rätt Joachim. Den lever nog som spånskivlingar o dylikt på multnande växtdelar. Tänkte inte på det.

0

Tina Nordberg

30 jun 2006 kl. 09:09

Då är det väl bara att sätta igång o tugga blad.(som myrorna) o lägga i krukorna. Och hoppas på att få några söta veckskivlingar.

0

Spandex

8 jul 2006 kl. 14:31

Hej på er!

http://www.geting.se/image.php/svamp.jpg

Är detta samma svamp ni talar om?

Jag behöver inte frukta att det är sporer ifrån någon “flummares” lägenhet som spridit sig hit då?

0

Cecilia

11 jul 2006 kl. 09:12

Jag har gula svampar som kommer med jämna mellanrum, de ser precis likadana ut som på Spandex bild. Angående diskussionen om växten drar nytta av förmultnande svamdelar eller inte; sker det verkligen förmultning i en kruka inomhus? Behövs det inte lite mer mikroorganismer för det? Sådana som finns utomhus alltså.
Jag brukar ta bort svamparna när jag ser dem, ofta kommer de flera i “flock”.

0

Joachim Krumlinde

11 jul 2006 kl. 14:46

Svampen på bilden i “spandex” inlägg tycker jag nog mer liknar guldskivling.

0

Irene A

11 jul 2006 kl. 15:34

Lite suddig bild, men nog syns det att den har ring, så jag tycker det ser ut som gul veckskivling.

0

Spandex

11 jul 2006 kl. 21:47

http://www.geting.se/viewimage.php?image=svamp.jpg

Slänger in en bild som är lite större.
Det stämmer det Irene skriver att det fanns en ring runt foten.

Kan svampar sprida sig via luften eller är det bara via marksporer?

0

Irene A

11 jul 2006 kl. 22:45

Nog är det möjligt att sporerna kan spridas i luften också. Uppvindarna ovanför ett element räcker säkert för att få dem att fara iväg ett stycke.

Vad är det för en rolig växt i krukan förresten?

0

Madde

23 jul 2006 kl. 20:38

Jag har en jättekruka i sovrummet där det nu växer en hel svampskog i! Jag tog bort när de visade sig första gången, men nu 1½ vecka senare såg jag att det är fullt av dem igen!!! Jorden ÄR köpt på Plantagen. Kan man byta bara det översta lagret jord tro? Jag vill utrota dem från min sovrums kruka! Min sambo tror ju inte jag e klok som har svampar i krukan!!! :D

0

Irene A

23 jul 2006 kl. 21:10

Nej, det räcker inte att byta det översta jordlagret i krukan, då kommer de säkert tillbaka nästa år igen.
Det mesta som är synligt av mycelet brukar sitta som en gul hinna runt hela jordklumpen, åtminstone har det gjort så i mina blomkrukor…

0

Tina Nordberg

23 jul 2006 kl. 21:15

Brukar krukväxterna se ut att ta skada av “gästerna”?

0

Irene A

23 jul 2006 kl. 21:24

Har inte märkt någon skillnad, annat än att jorden blir porösare och kan suga upp mer vatten an vanligt.
Svamparna tar jag i alla fall som tecken på ett gott tillstånd i jorden.

0

Madde

23 jul 2006 kl. 21:56

Ahh, tack för snabbt svar! Jobbigt att byta hela jorden asså! Vet inte hur ja ska göra? Den e stor o står i sovrummet asså. Får ju sanera hela rummet om ja röjer runt i den krukan jue…

0

Tina Nordberg

23 jul 2006 kl. 22:08

Kan ni odla matnyttiga svampar i kruka åxå? De där gulisarna är ju söta. Har aldrig sett dem förut. Skulle gärna vilja ha några.
God natt

0

Lena M

23 jul 2006 kl. 22:59

En sak jag reflekterat över är, att många av är är så kvällspigg !
Vet ni inte att ” morgonstund har guld i mun ” ?
(och ikväll har det blivit alldeles fel för min del, kanske jag sover ända till kl sju ? )

0

Göran H

24 jul 2006 kl. 20:40

Det här är ju löjligt. Här kutar man runt i knastertorra skogar och hittar “nada” och så sitter halva forumet med svamp i sina krukor hemma… vad är detta ? I övrigt blev vi än en gång lurade på regn. Åska och CB överallt men inte en troppe :-((

0

Evus

24 jul 2006 kl. 21:52

Mina svampar i kruka håller på att förmultna..och ta mig sjutton så ser det nu ut som om plantan har tagit fart.
Här i Botkyrka har det regnat i en och en halv timme. Nu är det uppehåll…hoppas på mer…verkar så på himlen.

Till helgen ska det visst bli regn och ostadigt här…tacka mig för det…jag ska nämligen ut i skärgår´n då och sola/bada var det tänkt…

0

Birgitta

24 jul 2006 kl. 22:14

Evus! Välkommen till Tranås. Vi har flera vackra underbara badsjöar. Jag hade 6 små kantareller på gång men nu är de helt upptorkade. Skall till Hofors i mitten av augusti och hälsa på min Moster. Får väl ta någon dag extra och gå i skogen. Det verkar som om Gästrikland fått regn.

0

Lena M

25 jul 2006 kl. 06:25

Men vad kul Birgitta, då kanske vi också kan ses och ta en tur i mina svampskogar. Jag bor i Torsåker som hör till Hofors komun, 7 km in till samhället. Vi hörs. Lena

0

Evus

25 jul 2006 kl. 17:46

Inte kom det något mer regn i går inte…och det utlovade i dag “lyser” med sin frånvaro.

Jag tycker du ska nappa på Lenas erbjudande Birgitta. Lena är jätte trevlig och hennes man också! Och dom bor i ett “paradis” med svampskogen som granne.

Nu ska jag hänga ut tvätt på tork!!!!! Eller jag kanske ska ställa ut min allra finaste rosenpelargon som inte tål regn….hm

0

Lena M

25 jul 2006 kl. 17:58

Tack för de fina orden Evus och jag tycker att du ställer ut din pelargon. Lite får man offra för sina svampvänner.  (skulle den mot förmodan ta stryk, så köper jag en ny stickling till dig.) Ha det bra., det var kul att ses. Lena

0

Evus

25 jul 2006 kl. 18:29

Jag har ställt den ute. Men jag tror inte det hjälper…klarblå himmel..jag hade hoppats på åskskurarna som dom varnat för….men dom har tydligen gått runt om oss.

Pratade med min son nyss som är på en ö i södra skärgården, dom hade blivit “överraskade” på stranden av åska och regn…i två timmar!
Dom fick regn som inte ville ha det och här är det kruttorrt!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?