Hittade detta på. Länken
http://www.miljodatabasen.se/miljodatabasen/djur/faglar/3137.html
Den huvudsakliga födan under sommaren består av myror. Även under vintern har den förmågan att leta upp myrstackar långt under snön. Den trivs i högstammig skog.
Har bilder på myrstack som bearbetats under en vinter av en familj gröngölingar.Definitivt ingen björn i det området, däremot sågs fåglarna ofta. Ej digitala, tyvärr och flera år gamla, ligger i någon låda. Iaf så kan hackspettar som ju gröngölingen är orsaka dylika skador.
Visst kan det vara hackspettar, jag har även sett större hackspett gå lös på myrstackar.
Men det stora hålet i stacken på bilden, ser ju riktigt urskottat ut. Så djupa hål utan en massa material från stacken kvar i botten, tycker jag tyder mer på grävling eller räv (inbillar mig att en björn river sönder ännu mer).
Bilden visar en ramponerad myrstack på min tomt i Karlholm, Tierps kommun. Det är ett stort hål som förefaller vara gjort av ett större djur än en hackspett. Dessutom är hålet ”bäddat” med fjolårsgräs. Bilden tagen 24/4 2018. Det finns gott om vildsvin i skogen. Björn har jag inte hört talas om i dessa trakter.