0 7892 visningar

15 svar

Björn eller grävling?

Alf Pallin

4 maj 2009 kl. 20:56

Riven myrstack, är det björn eller grävling som varit framme? Har hänt i vinter, myrstacken ligger i skogen, ej nära bebyggelse men gångavstånd hemmifrån.

0

klas jaederfeldt

4 maj 2009 kl. 21:13

eller kanske gröngöling

0

Alf Pallin

4 maj 2009 kl. 21:21

Tror du det Klas. Samma myrstack har varit utsatt förut men inte i denna omfattning. Då har jag bedömt det som att gröngöling eller spillkråka varit framme. I och för sig såg jag två gröngölingar i närheten idag.

0

"JAS" Helsingborg

4 maj 2009 kl. 21:21

Eller Spillkråka!

0

klas jaederfeldt

4 maj 2009 kl. 22:28

är osäker men är det inte så att gröngölingen är den enda hackspett som går ner på marken

0

"JAS" Helsingborg

4 maj 2009 kl. 23:02

Vet inte men jag har själv sett Spillkråka i myrstack på Lysingsbadet i Västervik för ett par år sedan. Kanske ett undantag som bekräftar regeln.

0

Janne "JAS" Svensson

4 maj 2009 kl. 23:09

Hittade detta på. Länken

http://www.miljodatabasen.se/miljodatabasen/djur/faglar/3137.html 
Den huvudsakliga födan under sommaren består av myror. Även under vintern har den förmågan att leta upp myrstackar långt under snön. Den trivs i högstammig skog.

0

Frida

5 maj 2009 kl. 08:14

Hej på er!

Visst kan det vara en hackspett!
Gråspett,Gröngöling eller Spillkråkan. De kan ju även höra vilka träd som det kryper myror i!

Jag har då sett spillkråkan nere vid trädrötter när det letar föda, så visst går även den ner på backen. :)

0

Bo E

5 maj 2009 kl. 12:16

Spillkråkan är faktiskt den enda spett jag sett på marken, eller rättare, den satt på en murken stock som låg på marken.
Kanske letade den efter myrlarver i stocken?

0

Boman

5 maj 2009 kl. 20:05

Har bilder på myrstack som bearbetats under en vinter av en familj gröngölingar.Definitivt ingen björn i det området, däremot sågs fåglarna ofta. Ej digitala, tyvärr och flera år gamla, ligger i någon låda. Iaf så kan hackspettar som ju gröngölingen är orsaka dylika skador.

0

mats insjön

6 maj 2009 kl. 10:55

Gröngölingen är känd för att tillbringa vinterhalvåret till stor del på marken, med huvudet nere i myrstackar.
Jag är nästan säker på att det är en sådan.
Ett annat alternativ skulle kunna vara Spillkråka.

0

Irene A

6 maj 2009 kl. 11:07

Visst kan det vara hackspettar, jag har även sett större hackspett gå lös på myrstackar.
Men det stora hålet i stacken på bilden, ser ju riktigt urskottat ut. Så djupa hål utan en massa material från stacken kvar i botten, tycker jag tyder mer på grävling eller räv (inbillar mig att en björn river sönder ännu mer).

0

"JEF"

6 maj 2009 kl. 11:54

Om det gjordes under vintern så kan det ju inte vara en björn, dom ligger ju i ide då!
Om ni någonsin sett hur en björnram ser ut så fattar ni nog att det måste vara gjort av något annat djur, t.ex. en fågel.

0

Bo E

6 maj 2009 kl. 12:50

Räven är väl synnerligen misstänkt, den är ju vinteraktiv och gräver väl gärna efter myrornas ägg, för det är väl inte de vuxna myrorna som äts?
Jag har sett en rävunge käka sniglar, så de verkar vara allätare.

0

Richard Tegnér

23 apr 2018 kl. 22:16

Bilden visar en ramponerad myrstack på min tomt i Karlholm, Tierps kommun. Det är ett stort hål som förefaller vara gjort av ett större djur än en hackspett. Dessutom är hålet ”bäddat” med fjolårsgräs. Bilden tagen 24/4 2018. Det finns gott om vildsvin i skogen. Björn har jag inte hört talas om i dessa trakter.

0

Patrik Wickman

27 aug 2020 kl. 12:45

Gävle

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone