Här om veckan hittade jag ett gäng svarta trumpetsvampar. Tänkte testa att torka dem och nu efter en vecka är de mycket små, men också väldigt sega och sålunda inte alls isärfallande när man hanterar dem.
Min avsikt med just detta parti är att mortla ner dem o göra “svamp-mjöl”, men det verkar som om de inte är riktigt klara. Vad säger ni?
Har du god luftväxling, och svampen ligger på luftgenomsläppligt underlag, tex nät, så blir den nästinitill smulbar när den är torr! Då kan du göra svampmjöl. Tar det för långt tid för svampen att torka, pga hög luftfuktighet, dålig luftväxling, lågtemp, vattenstinn svamp, så börjar det ofta lukta ganska, hrm speciellt… Nu är tack och lov svart trumpet en av de lättaste torksvamparna, men se till att de ligger luftigt!
Ja svart trumpet har en ganska stark doft från början, men om de inte torkar som de ska börjar det lukta som mina vandringskängor, och de doftar inte hallon! ;) Alltså lukten slår om, från angenäm till icke, fast det är samma lukt. Är det någon som fattar mej? ;) Bra är att sniffa ordentligt på de nyplockade trumpeterna, och fortsätta att sniffa på dom under torkningen. Så länge dom fortfarande luktar gott så kan du nog vara lugn.
Jag använde en 3-vånings torkställning och la ut myggnät på (nöp fast med några klämmor)
Luftfuktigheten gjorde även för mig att det inte drev ut det allra sista så de blev sega - då vek jag ihop nätet som en påse och hängde in i det varma pannrummet och vips blev de knastertorra över natten.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=118842&fnr=1&sok=zingo&Start=0&Offset=50&3