0 627 visningar

15 svar

torkning av svart trumpet

Kim N

2 sep 2009 kl. 21:29

Här om veckan hittade jag ett gäng svarta trumpetsvampar. Tänkte testa att torka dem och nu efter en vecka är de mycket små, men också väldigt sega och sålunda inte alls isärfallande när man hanterar dem.

Min avsikt med just detta parti är att mortla ner dem o göra “svamp-mjöl”, men det verkar som om de inte är riktigt klara. Vad säger ni?

0

Peter, Linköping

2 sep 2009 kl. 21:31

Det låter som om du torkat dem för långsamt så att de blivit dåliga? Mina blir alltid spröda och knastriga. Efter en vecka borde de definitivt ha varit torra.

0

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 21:38

Har du god luftväxling, och svampen ligger på  luftgenomsläppligt underlag, tex nät, så blir den nästinitill smulbar när den är torr! Då kan du göra svampmjöl. Tar det för långt tid för svampen att torka, pga hög luftfuktighet, dålig luftväxling, lågtemp, vattenstinn svamp, så börjar det ofta lukta ganska, hrm speciellt… Nu är tack och lov svart trumpet en av de lättaste torksvamparna, men se till att de ligger luftigt!

0

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 21:41

... och jag håller med Peter, de har legat för länge! Med rumsfläkt torkar de på ett dygn. Hoppas du hittar flera Kim N!

0

Kim N

2 sep 2009 kl. 21:41

Hmm.. Jag har haft dem i rumstemp. hela tiden, på tidningspapper. Dock borde jag kanske byta plats nu o se vad som följer. Tack för tipset!

0

Inte dåliga (än)

Kim N

2 sep 2009 kl. 21:46

Lukten är densamma som när jag plockade dem, fast något starkare. Ska se till att de hamnar luftigare så får vi se vad som händer.

0

Inte dåliga (än)

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 22:07

Ja svart trumpet har en ganska stark doft från början, men om de inte torkar som de ska börjar det lukta som mina vandringskängor, och de doftar inte hallon! ;) Alltså lukten slår om, från angenäm till icke, fast det är samma lukt. Är det någon som fattar mej? ;) Bra är att sniffa ordentligt på de nyplockade trumpeterna, och fortsätta att sniffa på dom under torkningen. Så länge dom fortfarande luktar gott så kan du nog vara lugn.

0

Inte dåliga (än)

Kim N

2 sep 2009 kl. 22:14

Jorå, fattar. Men de luktar faktiskt fint, sniffade rätt mkt o länge. Jag vet ju inte riktigt precis hur dina kängor luktar.. fast det kanske jag inte vill heller :P

Men i var fall, tusen tack för all hjälp!

0

Inte dåliga (än)

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 22:27

Nä det vill du förhoppningsvis inte, hahahaha! ;)

0

Inte dåliga (än)

Irene A

2 sep 2009 kl. 22:40

Jag tror att problemet är detsamma som härhemma. Hög luftfuktighet p.g.a. det varma vädret gör att svamparna vägrar att bli riktigt torra.

0

Mia S

3 sep 2009 kl. 15:57

Vad kan jag använda för nät då jag ska göra egen torkställning? går det att använda plastbackar som det har kommit champinjoner i från affären,har gjort det ett antal gånger och det har blivit bra.

0

Boman

3 sep 2009 kl. 16:26

Gubben spikade/limmade ihop enkla ramar av trälist och myggnät per meter från ett byggvaruhus. Funkar jättefint att stapla också för de har små “tassar” i hörnen. Annars sprider jag ut dem över bord och annat.

0

zingo

3 sep 2009 kl. 23:16

Jag använde en 3-vånings torkställning och la ut myggnät på (nöp fast med några klämmor)
Luftfuktigheten gjorde även för mig att det inte drev ut det allra sista så de blev sega - då vek jag ihop nätet som en påse och hängde in i det varma pannrummet och vips blev de knastertorra över natten.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=118842&fnr=1&sok=zingo&Start=0&Offset=50&3

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone