0 4228 visningar

7 svar

Ätlig stubbsvamp? Enorma mängder

Erik

6 sep 2009 kl. 23:11

Hej!

Kan ngn vänlig själ hjälpa mig att identifiera dessa stubbsvampar. Jag tror det är 2 olika arter. Beklagar att jag inte har bättre bilder men min mobil tar inte bra närbilder.

Om en eller båda är ätliga, hur tillagar man dem bäst? Kan man lägga in dem?

Tack på förhand!

Stubbsvamp

0

Peter, Linköping

7 sep 2009 kl. 07:30

Det är honungsskivling. Den “räknas” inte till matsvamparna, det sägs att en del kan få ont i magen av den. Andra säger att den visst går att äta. Själv har jag smakat och den var riktigt god, men jag tog bara lite grand och tillagade ordentligt.

Det är tydligen ett svårbestämt komplex av varianter där en del kanske är mer olämpliga än andra.

Pass opp för gifthättingen om du skall äta honungsskivling, kolla i giftsvampsdatabasen här på siten först.

0

Bo E

7 sep 2009 kl. 12:51

Honungsskivling.
Vissa gillar den, andra kan vara överkänsliga mot den.
Smaka fösiktigt och tillaga lite grann så kan du ju prova om du gillar smaken och mår bra av den.
Inte giftig i alla fall, jag åt den i rättstora mängder som ung, men nu har jag lärt mig så mycket intressantare matsvampar.
Lär vara ok till exempelvis svampsoppa.
Använd bara de spädaste exemplaren, kan bli lite beska som fullt utvuxna.

0

Bo E

7 sep 2009 kl. 12:54

Jag har alltid plockat mina honungsskivlingar på lövved i lövskog eller trädgårdsmiljö, och gifthättingen är en barrskogsart.
Jag är oxå väldigt skraj för gifthätting, men tycker det finns andra arter som är mer riskfyllda än just honungsskivling, men visst, man ska alltid vara 100% säker på vad man tar tillvara om man tänker äta upp svampen!

0

Peter, Linköping

7 sep 2009 kl. 20:58

Bo, honungsskivling verkar kunna växa överallt, och varningen är befogad. Det har förekommit förgiftningsfall där man förväxlat honungsskivling med gifthätting. Är man inte väldigt säker på arterna bör man avstå. Som tur är så är det möjligt att lära sig specifika särdrag för att skilja arterna åt, men det är ändå ingen nybörjarsvamp.

Kan berätta att jag precis åt honungsskivling. Den har en broskig munkänsla och fläsklik smak. Riktigt god. Nu får vi se om jag får ont i magen den här gången…

0

Irene A

7 sep 2009 kl. 21:03

Honungsskivling är riktigt godis!

Någon gav ett bra tips tidigare här på Svampguiden, att förvälla hattarna först, så jag har börjat göra så. Några minuter i kokande vatten, ta upp dem och låt rinna av lite, sen knapersteka dem.

0

Ola

7 sep 2009 kl. 22:16

Hejhej

Är honungsskivlingen även vanlig på barrstubbar? Såg mängder igår på både tall o gran som jag antar var honungsskivling. Den verkar stämma bra med bilderna ovan.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone