0 1463 visningar

13 svar

Blå taggsvamp och slemmis

Jan A, Uppsala

12 sep 2009 kl. 19:21

På em skulle vi ut och söka svart trumpet, INGET annat. Ingen sådan hittades, men ymnande rödgula, trattisar och ännu simplare svampar.
Och så det första fyndet av blå taggsvamp (det var faktiskt JAG som hittade den) i socknarna väster om Uppsala – enligt Artportalen – på en viltstig i en trevlig gammal åsgranskog. Dessutom snygga myxomyceter med vackra slemspår! Vad säger du JAS?

0

anithau

12 sep 2009 kl. 19:26

Jan!
Dom där myxomyceterna hittade jag också för några veckor sedan.
Då var det JAS, som kunde namnge dem.

0

anithau

12 sep 2009 kl. 19:47

Enligt JAS, så heter myxomyceterna
Fuligo muscorum.

0

Blå taggsvamp!

Elisabeth Jansson

12 sep 2009 kl. 20:04

Växte dina blå taggsvamp vid tall?
Den är tydligen bunden till tall!

Har den orange fot? Mina ser inte alls ut som dina,jag ska leta upp mina bilder och lägga in årets blå taggsvamp.men jag tror att den kan variera mycket beroende på gammal ung,våt m.m.
Jag har ju hittat någon som var helt blå också.

0

Blå taggsvamp!

Jan A, Uppsala

12 sep 2009 kl. 20:16

Anitha! Tack. Ska kolla.

Elisabeth! Inte en tall på de närmaste 100 meterna, minst!
Tog med två hem (den vackra - som växte mitt på viltstigen - och en äldre). Ska fota i morgon om/när ljuset infinner sig!

0

Blå taggsvamp!

Jan A, Uppsala

12 sep 2009 kl. 20:32

Elisabeth, din tallteori stämmer inte alls. Går lika bra med sell… GRAN!

0

anithau

12 sep 2009 kl. 21:16

Jan!
Vill du kolla min länk: “kan det här vara” och se om du känner igen tickan i den första serien?
Jag tror blödticka.

Tack

0

Jan A, Uppsala

12 sep 2009 kl. 22:06

Anitha! Jag förstår inte varför våra myxomyceter ska vara den Fuligon. Hittar inget som säger det.
Apropå din fråga… Jag är bara bra på det jag kan, inte på annat… till skillnad från vissa andra.

0

anithau

12 sep 2009 kl. 23:31

Jan!
Om du går in på Google - bilder
skriver fuligo muscorum

Den tredje bildraden så ser du.

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2009 kl. 04:25

Tack, Anitha! Det ser fullt möjligt ut! :)

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2009 kl. 18:54

Efter “noggranna studier” har den lysande blå blivit en svart taggsvamp! Trodde inte att en svart fick vara nästan himmelsblå. ;(
Det hjälpte att karva lite i den!
Bilder kanske kommer - om de blir bra.

0

Elisabeth Jansson

13 sep 2009 kl. 19:36

Hej!
Jag var säker på att den var svart för den har en sådan otrolig variation i färg,jag hittade idag med lila kant och helt lila ex av svart,den har ju oftast kortare fot än den blå,men den blå känns ju igen på den orange foten och att den är kraftigare i hatten.
Jag har gjort många fynd i skogen idag,på taggsvampar har inte tid att sitta här längre och inte imorgon heller.
Återkommer med bilder när jag har mer tid!

0

Lena Forsslund

28 aug 2023 kl. 00:51

Hittade dessa idag på 1800 meters höjd i en gammal Kanadensisk skog. Väldigt blå. Ätbar tro?

0

Michael Krikorev

28 aug 2023 kl. 06:59

Starta ny tråd för nya frågor. Stänger denna…

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone