0 1025 visningar

5 svar

Konstigaste svamp jag har sett!!!!

Nyfiken

13 dec 2009 kl. 15:52

Vad i all herrans namn är detta. Är det verkligen svamp som börjar växa?

http://www.wimp.com/killerfungus/

0

Enelie, Linköping

13 dec 2009 kl. 16:10

Hm, verkar så.
Jag har inte kollat så noga men vid snabb-googling så dök det här upp:

http://halsofakta.com/?t=50&x=Cordyceps

0

Ja, det är en svamp

Hans v E

14 dec 2009 kl. 10:07

Närmare bestämt en kärnsvamp. Det här släktet kallas svampklubbor och i Sverige har man hittils funnit en “handfull” arter: Bl.a. smal svampklubba och huvudlik svampklubba som växer på underjordiska hjorttryfflar, klubbdyna som växer på begravd ved och röd larvklubba som växer på döda insektslarver.

0

Några exempel

Karl S

14 dec 2009 kl. 21:04

Här är några trevliga kärnsvampar från Nya Zeeland, som parasiterar på insekter:

1. Beauvieria brogniartii på en vacker skalbagge
2. Isaria sinclairii på någon puppa
3. Cordyceps robertsii å¨annan puppa.

2 är anamorfen till 3. Det är möjligt att Beauvierian inte är teleomorf. Min kompis Wang snodde med sig alla av 3 han kunde hitta, han tänkte äta dom. Kineserna anser att det ger potens.

0

Inger Nilsson

14 sep 2021 kl. 23:10

Forshaga. På en förskolegård. Bergsknalle, tallar, inslag av lövträd- gammal skogsbacke som blivit villaområde. Svampen växte i gräs, intill Trekanten som skiljer gräset från sanden under lekställnimgen. Foten ihålig, rosafärgandes nätmönster. Hatten nästan vinröd, lite klibbig. Barnen har hällt sand på den, nån vuxen trädde upp den på en pinne. Ca fyra cm.

1

bra svar

TommyD

15 sep 2021 kl. 06:07

Ser ut som en stinksvamp

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone