Hej,
Jag har startat ett forum för svampintresserade. Mitt eget intresse ligger huvudsakligen i svampodling, men forumet har kategorier för allt som rör svampar.
Adressen är lite temporär, men ni hittar forumet genom att trycka på FORUM i webshoppen:
Direktlänken till forumet är:
http://www.svampstallet.forum24.se
Har ni frågor eller synpunkter på forumet, så skriv det i support tråden, så fixar vi det! Kanske du saknar några kategorier?
Tack för uppmärksamheten!
Mvh William
Svampstället.se ~~}
Jag har nu knappat ihop en lite mer omfattande text kring det nya forumet:
Detta meddelande har till huvudsaklig uppgift att informera Dig om att svampstället har fått ett forum. Adressen är något temporär men kommer alltid vara lättillgänglig från Svampstället.se. Direktadressen är just nu:
http://www.svampstallet.forum24.se
Målet med svampställets forum är fylla det enorma gap av okunskap kring svampar genom att knyta samman alla som är intresserade av någon del av svampriket. Plockning, odling, tillagning eller ren mykologi, tillsammans blir vi starka och kan främja kunskapen kring vårt intresse. Registrera dig och bli en svamprenör!
Som ni kan se på forumet har jag skapat några kategorier för de olika intressen vi svamprenörer kan tänkas ha. Dessa är ett första utkast och kommer bli fler allt eftersom intresse och efterfrågan växer. Saknar du en kategori är det bara att föreslå i forumet, och behöver du hjälp finns en support tråd.
Jag har skapat en forumavdelning för klubbar och föreningar, där varje svampklubb och -förening kan skapa en tråd där de delar information med övriga svamp Sverige. Det finns också en avdelning för svampevenemang och händelser.
I odlingsforumet kan du t.ex. få hjälp med din odling, vare sig du är nybörjare som odlar på toa papper eller kommersiell odlare som har problem med parasiter. Ju fler vi är desto större kunskap har vi!
I svampplocknings forumet kan du bland annat få hjälp med identifiering och delar med dig av fynd.
I forumet för delikatess- och medicinalsvampar delar vi med oss av läckra recept och diskuterar de svampar som det forskats kring och visat sig ha t.ex. immunförsvar höjande och anticancerogena egenskaper.
I mykologi forumet vältrar vi oss i läran om svampar och analyserar hymenium och diskuterar vilken sporform vi tycker är snyggast. Här finns även en toxikologi avdelning.
I övrigt forumet minglar vi och pratar om sånt som inte passar i de andra forumen. En mötesplats för oss med olika intressen inom svampriket.
När ni registrerat er så får ni gärna skriva en liten presentation om er själva och ert intresse för svamparna. Vill ni veta lite mer om mig kan ni läsa detta i min presentation på forumet.
Varje kategori kommer behöva en moderater som sköter den forumavdelningen. Om du har erfarenhet av forum eller tycker att det verkar kul är det bara att höra av dig.
Skicka nu budskapet att Svamp Sverige har fått en gemensam mötesplats till alla dina svamp kolleger och vänner, så ses vi på forumet!
Tack för uppmärksamheten!
Mvh William
Svampstället.se ~~}
Hej Susanne och Bengt,
Tack för era svar!
Jag tror det viktigaste är att man inte ser varandra som konkurrenter, utan som aktörer som främjar varandras intresse.
Att svampställets forum söker nå ut till alla tänkbara intressegrupper grupper kring svampar hoppas jag kommer göra oss till en öppen familj istället för små utspridda fragment.
Jag hoppas att ni registrerar er på forumet, då er positiva inställning är precis vad jag vill fylla forumet med!
Lycka och framgång!
Mvh William
Svampstället.se ~~}
Hej Siv!
Jag är rädd att det snarare är froum formerna som du är van vid som är, hur ska jag säga, lite gammalmodiga.
Forumet jag använt mig av är phpBB baserat, vilket är det system som alla forum använt sig av de senaste tio åren.
Jag förstår att det kan kännas lite förvirrande, men det handlar nog bara om att bekanta och vänja sig. Även om det är svårt i början, är fördelarna så otroligt mycket bättre.
Istället för ett forum, finns det flera forum i olika kategorier. Till en början kan jag rekommendera dig att skriva i något av forumen i kategorin “Svampplockning”. Där finns ett forum som heter “Allmänt om plockning”, ett om identifiering och ett som jag döpt till utflykter, där vi kan dela med oss av bilder på svampar från våra turer i skog, park och trädgård.
Vill man prata om tillagning av svampar och utbyta recept, finns en kategori som heter “Delikatess- och medicinalsvampar”, med ett forum som heter “tillagning och recept”.
Man klickar in sig på det ämne man vill disskutera och skriver ett nytt inlägg. Sen svarar folk i denna tråd, precis som på detta forum.
För att underlätta för er som är vana vid detta forum, har jag skapat ett SvampGuiden forum under kategorin “Övrigt” längst ner. Där kan ni bekanta er i goda vänners lag innan ni utforskar de andra forumen. Jag lovar att hjälpa er tills allt är glas klart! Om någon önskar kan ni ringa mig på 0736-693691, så hjälper jag er direkt.
Lycka till!
Mvh William
Svampstället.se
Hej
Har oxå kikat på det nya svampforumet
Tycker ämnesval o dyl. verkar helt ok och logiskt o bra
enda kritiken jag kan ge just nu är i så fall layouten som jag upplever som torr och trist och bidrar nog till att forumet kan tyckas “svårt”
Men det jobbar du säkert på!
Alla initiativ i syfte att sprida naturintresse tycker jag är mycket lovvärda!!!
Hej Bo!
Det var ju skönt att höra! Registrera dig gärna och dela med dig av kritiken i forumet för forumet. Kanske saknar du någon kategori? Målet är ju att skapa en miljö som alla ska kunna trivas i.
Det kommer dyka upp fler “skal” att välja mellan, man kommer då kunna ändra hur man vill att forumet ska se ut när man själv loggar in. Kan dock ta någon vecka till..
Tack för ditt svar!
Ses på svampstället.se
Mvh William
Hej Siv,
Vilken toppen Idé! Det är precis detta som forumet går ut på. Vi formar det efter de intressen som finns. Jag kände själv knappt till att man ens kund färga med svampar, så det ska bli jättespännande att sätta sig in i detta. Min sambo Nilla är jätteduktig på att sticka, så det är ju klart att vi ska färga vårt garn med svampar!
Jag har nu skapat Svampfärgnings forumet i kategorin “Övrigt” längst ner.
Du får mer än gärna bli lite ansvarig för detta forum, samt skriva en liten presentation kring svampfärgning. Jag tror många skulle bli intresserade av denna hobby, jag där bland. Om du har lust, ingen press.
Kanske lite kort om fenomenet, historia (antar att det var så man gjorde förr), hur det fungerar, och kanske framför allt hur man gör.
Har du registrerat ett konto på svampställets forum? Annars får du göra det, så du kan skriva en liten presentation. Sen “klistrar” jag tråden, så den alltid kommer längst upp i det forumet.
Ring mig om du har problem med inloggning eller hur forumet fungerar, så hjälper och guidar jag dig.
Mvh William