0 25495 visningar

16 svar

svamp i gräsmatta

Lena

26 maj 2010 kl. 12:12

Jag har plockat ett stort antal champinjonsliknande, vita svampar med vita skivlingar i vår gräsmatta (med mycket mossa i) nära en rönn. Vad kan detta vara för svamp och är den i så fall giftig? Har en tvååring hemma som tycker mycket om champinjoner och jag är rädd att hon i ett obevakat ögonblick ska smaka på dessa svampar. Bor i Vänersborg.

0

Bo E

26 maj 2010 kl. 12:26

Så här års är det troligast att det är vårmusseron, och i så fall bör du kolla om de växer i grupp eller ring / halvcirkel. De har även en utpräglad doft av färsk gurka.
Kolla länken
http://svampguiden.com/art/visa/Calocybe_gambosa

Vårmusseronen kan vid första anblicken likna en champinjon men har oföränderligt vita skivor och vitt sporpulver, champinjonerna har ju först rosa sedan bruna svartnande skivor.
Eftersom det inte finns nån bild i ditt inlägg är det ju svårt att bedöma men visa helst svamparna för någon svampkunnig bekant innan du tillreder dem. Vårmusseronen är en bra matsvamp men man måste givetvis vara säker på att det är den man hittat!
Jag har nyligen lärt mig den och tycker den är utmärkt i grönsakswok eller i kycklingrätter, gärna med asiatisk kryddning.

0

Bo E

26 maj 2010 kl. 12:37

kolla detta inlägg oxå där finns en del om vårmusseronen

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=177055&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=13

0

Kjell :)

26 maj 2010 kl. 13:49

Vårmusseron det är gott det, jag brukar bara steka dem hela med mycket smör, salt och bänna av med en fruktig ale. Perfekt godis till en halvbesk stout eller en mörkare Belgisk dubbel :)

0

Bo E

26 maj 2010 kl. 15:53

Jo visst är de flesta matsvampar läckrast att bara smörsteka o avnjuta

då kommer ju dess egen karaktär mest till sin rätt

0

Lena

26 maj 2010 kl. 16:25

De bilder som finns i länken (där alla verkar vara överens om att det är vårmusseron) ser inte riktigt ut som mina svampar. På mina är hatten lite nedåtböjd som på en champinjon och stammen ganska tjock. De växer både i “klump” och enskilt. Tyvärr har jag ingen bild nu men kan kanske ta under morgondagen. Vore ju onekligen intressant att veta om den är ätlig eftersom jag säkert slängde ca 30 st i komposten…

0

Bo E

26 maj 2010 kl. 16:52

De flesta hattsvampar förändras ju med tillväxten. Jag håller med dig om att hattarna på unga vårmusseroner kan vara nedåtböjd i kanten men när de växe ut så förändras de ju och ser då ut som bilden i databasen.
Vill man vara riktigt säker på att svampen är vitsporig så kan man lägga en hatt med skivorna nedåt på något mörkt underlag och efter ca ett dygn kolla upp om det har kommit några ljusa sporer på underlaget.
Då vet man säkert att det inte är bolmörtskivling, som för övrigt är mycket sällsynt och har obehaglig doft.
Om du kan bestämma dina svampar till vårmusseroner och det kommer upp fler så rekommenderar jag ett smakprov!
Sen är det ju som alltid en smaksak - om jag t ex skulle jämföra den med champinjonsläktet så är mitt omdöme - inte i klass med vild snöbolls- eller kungschampinjon men väl i klass med de odlade champinjoner man betalar pengar för på ICA o COOP!
Lycka till!
Vem vet, du kanske får upp mer svampar som kan vara läckerheter i trädgården framöver?

0

Jan A, Uppsala

26 maj 2010 kl. 17:19

0

bilder: svamp i gräsmatta

Lena

26 maj 2010 kl. 18:08

Här är några bilder på två av svamparna som jag undrar över.

0

Irene A

26 maj 2010 kl. 19:54

Javisst är det vårmusseroner!

0

Bo E

27 maj 2010 kl. 12:21

Grattis!

Kommer det fler såna rara godsaker i din trädgård så lägg dem i stekpannan istället för i komposten!

0

bitte

27 maj 2010 kl. 19:00

Grattis! oj så kul.

0

Sigge Fagerström

2 sep 2017 kl. 19:05

Svampen liknar murklor i sitt utseende

0

Janne

1 okt 2017 kl. 11:02

Vad är detta för svamp.??? Växer på gräsmattan och det är fullt av dessa. (Borlänge)
MVH
Janne…

0

Petblonda

10 okt 2018 kl. 07:43

Dessa växer i min gräsmatta. Ganska sandblandad jord. Bor i Blekinge.

0

mumrik

10 okt 2018 kl. 07:50

Det behövs nog lite mer att gå på än så. Helst bilder, men åtminstone en beskrivning av utseendet.

Och starta hellre en ny tråd för din gråga.  Den här tråden är flera år gammal + att det blir förvirrande med flera orelaterade frågor i samma tråd.

Strax ovanför rutan du skriver i stor med stor stil “Svara på inlägget ovan (Vill du istället skapa ny fråga klicka här!)”. Gör det. Klick där.

0

mumrik

10 okt 2018 kl. 07:51

din *fråga*
*står* med stor stil

Sorry, för tidigt på dagen.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone