Kanske en Cortinarius, som växte i kanten av ett kärr. Träd som fanns i närheten var gran, tall och björk. Går det att säga någonting om vad det kan vara? Samlad i dag så om det är en Cortinarius är det väl ganska tidigt, kanske kan vara till hjälp vid artbestämning? Bild 1 och 2 är samma svamp, 3:an växte några meter bort, men jag tror att det är samma art.
Tack Karl. Det känns troligt! Men jag har svårt att hitta cheilocystider och jag hittar ingen uppgift på hur stora de ska vara hos C albovariegatus. Jag hittar sparsamt med väldigt små ballongformade strukturer, men de är inte större än ca 5 mikrometer (den runda delen sedan finns ett kort skaft också). De är så små att de är svåra att fotografera, men här är i alla fall en mycket dålig bild. Kan det vara cystider och är storleksordningen rätt eller helt uppåt väggarna?
Det som du har på bilden är sporer som fortfarande sitter kvar på basidierna (de korta skaften du kan se är i så fall basidiernas sterigmer).
Angående ballongformade cystider, har jag bara sett dem beskrivas på Cortinarius acutus, och det är en ännu spinkigare art (eller artgrupp?).
Har kollat lite mer, och albovariegatus ska tydligen ha cylindriska till ballongformade cystider i skiveggen, men inte så rikligt som hos acutus som har steril skivegg.
Räkna inte med att cystiderna sticker ut utanför skiveggen med basidier, de sitter bara inbäddade där som sterila celler.
Ungefär som på bilden här av Cortinarius vernus:
http://www.ambmuggia.it/forum/index.php?showtopic=3215
Det var en snygg bild, så bra kan inte jag få till det. Jag ser bara en gröt av basidier. Möjligen kan jag med mycket vilja ana något som ser lite rundare ut. Det är inte lätt det här. Vet du det ungefärliga mängdförhållandet mellan basidier och cystider (hur mång basidier går det på varje cystid)?
Karin, för att se cystidier och basidier så måste du krossa ditt preparat mycket mer än i den bild su visade. Använd gärna utspädd ammoniak som medium så blir du av med en del luftbubblor som bara komplicerar bilden.
Ta bara en lite tunn bit av lamelleggen. Pressa ner täckglaset och trumma på det lite med baksidan av en blyertspenna. Gnid sedan runt täckglaset. Eventuellt sätt til lite mer ammoniak-vatten. Banka igen och gnid runt. Etc. tills du får en tydlig och ren bild som den Irene visade från den italienska sajten. Då ska du tydligt se basidierna med sina sterigmer, och kanske en del som har sporerna kvar, beroende på hur moget ditt material är. Varvat med basidierna finns då eventuellt en del omogna basidier utan sterigmer (basidioler) och en del som avviker markant genom att ha ett ballongformat huvud (cystidier).
Hos C. albovariegatus är cystidierna totalt ca 20-40 µm långa. Kul att få höra vad du hittar
Tack för denna utförliga beskrivning! Jag ska försöka satsa lite extra på spindelskivlingar den här säsongen så det kommer säkert fler frågebilder. Jag har försökt att krossa preparaten, men ju mer man krossar desto svårare blir det att hålla koll på vad som är skiveggen, men att ta bara en tunn bit är ett bra tips!
Skiveggen brukar hålla ihop rätt bra efter bankning då den har tvärgående hyfer som håller ihop. Bankar du för länge kan däremot sporerna och andra element gå sönder.
Glömde säga att om du inte är intresserad av färgerna på sporer, inkrusteringar etc. så är det lämpligt att färga preparatet med en droppe kongorött, sen tillsätta en droppe svag ammoniak (3-5 %). Då ser du skiveggslementen bättre.
Kongo ska inte blandas med ammoniak innan användningen. Om du färgar med Melzer eller lugol, så använd ingen ammoniak eller annan alkali alls.
om du mailar mig (se http://karl.soop.org/Svenska/ksoop.html, under Kontakt), kan jag fixa lite färgämne.