En bekant till mej visad denna svampbild och undrar vilken svamp detta kan vara? Har sökt i böcker och på nätet men inte hittat något som stämmer riktigt bra.
Den växte i hennes trädgård bland blombänkar och vinbärsbuskar spridda med upp till 1 meters avstånd mellan varje individ.
Det kom ingen saft (likt riskor), köttet spröd, morotsorange under till färgen, foten ej ihålig, något maskäten, god angenäm doft, ingen smak just.
Är den väldigt torr blir det ingen saft när man skär i en blodriska. Men särsk den svampen som är längst ned på bilden ser ut som en blodriska. När saften torkar blir den grön, som på bilden. Där är lite torrsprickor på hatten, så jag gissar på blodriska. De växer med gran (el tall, sk läckerriska).
Får lite glitterbläcksvampsvibbar, men det är antagligen fel.
Men Kicki, ta och skapa en egen tråd för din svampfråga. Den försvinner när du lägger den i en gammal tråd. Just den här tråden tycks dra till sig nya frågor (tredje nu - en flyttad).
Fjärde. Snälla, läs inlägget ovan ditt.
Om man googlar på “Vilken svamp?” så är första träffen denna tråd. Om man inte “hänger” här dagligen så är det inte uppenbart att man hamnat mitt i en tråd. Tror vi får leva med detta och det är positivt att fler är intresserade av att lära sig mer om svampar.
För att svara på den egentliga frågan så tycker jag det ser ut som buktriska (ev skogsriska). Är foten ihålig är det skogsriska
Tycker det är väldigt uppbart, jag. Alla forum är mer eller mindre lika. Man behöver väl inte hänga just här för se att det är en pågående tråd.
Hej, det är en jätteröksvamp: http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/jatteroksvamp.1632.html
Jag stänger denna tråd eftersom många nya inlägg verkar komma in som svar i den här tråden istället för som nya inlägg.