0 2628 visningar

15 svar

Vad är det för svamp?

Timothy

24 aug 2010 kl. 20:37

Hej.
Är lite nybörjare på svampar som inte är en sopp,trumpet eller Kantarell. Har nu börjat lära mig andra svampar. Dock är jag mycket försiktig. Har kollat i böcker men hittar ingen som liknar denna exakt.

Denna svamp växer i min trädgård i mängder.

Tack för svar.

brun med mörkbruna cirklar.

0

Fritjof Gbg

24 aug 2010 kl. 20:51

Någon riska.Jag gissar skogsriska.

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2010 kl. 21:11

Om saften ändrar färg från vit till violett bör det vara lilariska. Om saften förblir vit kan det vara buktriska eller skogsriska. De två första är nog något mera för att växa i gräs än skogsriskan. Kolla!

0

Boman

24 aug 2010 kl. 21:11

Ser inte ut som en skogsriska. Den är kraftigare. Och den är grålila i färgen. Kan vara Ekriska eller Lakritsriska. Doft, smak, färg på vätskan ?

0

Timothy

24 aug 2010 kl. 21:27

Vätskan förblir vit. Färgen på svampen är gråbrun med mörkbruna cirklar. smaken på vätskan är stark och brännande.

0

Timothy

24 aug 2010 kl. 21:30

doften är en frisk doft av mossa med vaniljton.

0

Fritjof Gbg

24 aug 2010 kl. 21:38

Vilka träd finns i närheten och vilken miljö?

0

Timothy

24 aug 2010 kl. 21:42

Avenbok, blodbok och miljön är skogstomt, halvskugga, fuktig mark.

0

Boman

24 aug 2010 kl. 22:00

Då ÄR det inte en skogsriska.

0

Fritjof Gbg

24 aug 2010 kl. 22:02

Oj,Då vet inte jag.I Svampar,en fälthandbok nämns en L.circellatus som växer med avenbok.Den är ganska lik.

0

Fritjof Gbg

24 aug 2010 kl. 22:04

Då vet jag inte,skulle det så!

0

Timothy

24 aug 2010 kl. 22:21

Den är mycket lik Avenboksriskan.
Men hittar dock inte något om den förutom att den är sällsynt.

0

Timothy

24 aug 2010 kl. 22:31

Hittade detta på en engelsk sida.

edibility: Inedible (unknown)
fungus colour: Violet or purple, Brown, Grey to beige
normal size: 5-15cm
cap type: Convex to shield shaped
stem type: Simple stem
flesh: Flesh exudes white or watery latex (milk) when cut, Flesh granular or brittle, Mushroom slimy or sticky
spore colour: White, cream or yellowish
habitat: Grows in woods, Grows on the ground

Lactarius circellatus Fr. Gebänderter Milchling.
Cap 5–10cm across, flattened convex, later shallowly funnel-shaped and often rather irregular, dull grey brown to pale umber, often slightly violet tinged, and with a slight silvery appearance when dry, with concentric lighter and darker bands always present, firm fleshed, slightly stick when moist, margin slightly inrolled at first. Stem 30–60 x 8–20mm, cylindrical or spindle-shaped, whitish to concolorous with the cap. Flesh whitish, becoming hollow in stem. Gills adnexed to slightly decurrent, yellowish white at first, soon pale ochre, later dull yellowish ochre. Milk white, not changing colour with KOH; taste mild at first then hot. Spore print pale ochre (D) with slight salmon tinge. Spores broadly elliptic, with thickish ridges mostly running across the spore and with few cross-connections, 6–7 x 5–6.5µ. Habitat under hornbeams and frequent where these occur. Season summer to autumn. Edibility unknown -avoid. Distribution, America and Europe.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone