0 652 visningar

6 svar

Mängder av svart trumpet!

Elisabeth Jansson

1 sep 2010 kl. 22:16

Jag har aldrig förstått mig på denna svamp som alla vill hitta och plocka.
I stekpannan tycker jag att det blir som pappers bitar!

Ge mig tips hur jag bäst tar reda på stööre mängd av svampen?

Foten ska tas bort det vet jag!

Råfrysas?
Eller ska jag lägga alla i en kastrull och låta dem sjuda lite och sedan paketera dem?

Torka vet jag också är bra,men hur tillrättar jag dem sedan.

Svampmjöl? Vad är bästa köksredskapet för att tillverka svampmjöl?

0

Birgitta D

1 sep 2010 kl. 22:36

Mixer.

0

EG

2 sep 2010 kl. 07:56

Bra frågor Har mina funderingar oxå med denna svamp

0

Mickeleh

2 sep 2010 kl. 12:50

Jag torkar dem och lägger dem sedan i blött i ca10-15 min,när jag ska använda dem dvs, häller bort vattnet som KAN , inte alltid, bli lite beskt. Steker dem på ganska låg värme under lite längre tid gärna tillsammans med någon form av lök eller vad man har.Passar alldeles utmärkt i paj dels genom sin storlek och dels genom sin smak…Trumpeten är jättebra till såser då man bara tar en näve och smular ner rakt ner i. härligheten…. Det jag vill säga är att den är perfekt att torka..

0

Bo E

2 sep 2010 kl. 13:53

instämmer med mickeleh

torkade trumpeter är framför allt en kryddsvamp till såser

men den fina smaken kommer även till sin rätt vid enbart smörstekning, ta det försiktigt så det inte blir “brända pappersbitar” bara

0

Bo E

2 sep 2010 kl. 13:54

...öhh
jag använder hela svampen, tar inte bort nån fot om det inte är omöjligt att rensa bort jord eller så

0

tonkaman

14 sep 2023 kl. 03:00

tackara for svar

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone