anithau
17 sep 2010 kl. 19:38
Tidningen IForm nr 13 har en artikel om olika “matsvampar”.
De skriver bla: om champinjoner och riskor.
Champinjoner:
“Finns i alla livsmedelsbutiker, men kan också plockas ute i det fria”
Alltså ingen information om att det finns giftig champinjon.
Nordisk ma/elkehatt (blek skogsriska(:
Bla annat anges följande: “det finns inga giftiga riskor, men en del av dem smakar bättre än andra”
De har även en ruta om hur man förvarar sin skörd med icke fullödig information.
Jag har nu jagat redaktionen, mailat och ringt. Efter många om och men fick jag en mailadress till kundtjänst som skulle vidarebefordra till redaktionen.
Har fått bekräftelse om att det har skickats till redaktionen och sedan är det bara tyst.
Vad gör man? Jag tycker det här är under all kritik.
Har sagt upp min prenumeration på tidningen.
Har någon ett effektivt tips att ge?
Artkunskapen verkar ju inte vara speciellt hög på iForm. Vilken art är “den helt vanliga vita champinjonen”? Är det den med vit hatt och vita skivor som förstärker immunförsvaret bäst?
För övrigt litar jag inte det minsta på hälsotidskrifter som inte ens kan skilja på kalorier och kilokalorier, men det kan ju finnas andra som tror på vad de läser.
Jag håller nog delvis med buffy. En sån här artikel gör väl inte anspråk på att lära dig allt. Dock finns det ju en lätt giftig riska, vilket borde nämnas.
Det som Peter citerar är ju mycket allvarligare, men något sånt har jag aldrig sett. Det är ju ett direkt livsfarligt “råd” och borde verkligen inte få passera.
Jag håller nog delvis med buffy. En sån här artikel gör väl inte anspråk på att lära dig allt. Dock finns det ju en lätt giftig riska, vilket borde nämnas.
Det som Peter citerar är ju mycket allvarligare, men något sånt har jag aldrig sett. Det är ju ett direkt livsfarligt “råd” och borde verkligen inte få passera.
Både lakritsriska och svartriska är giftiga. Den förstnämnda innehåller gifter som angriper magtarmkanalen, men förhoppningsvis kommer måltiden snabbt ut innan den ställt till någon större skada. Den sistnämnda innehåller necatoron som är kraftigt mutagent, dvs cancerframkallande.
Det verkar som att iForm ges ut i ett flertal länder med samma text översatt till det lokala språket. Det kan bli lite småknas om man ger tumregler för vilka svampar som man kan peta i sig och inte om inte texten har anpassats till de lokala förhållandena.
Jag tycker att du ska ta reda på vem som är ansvarig utgivare (det måste stå angivet i tidningen enligt alla lagar och förordningar) och därefter kontakta vederbörande.
I och för sig kan jag hålla med några av inläggen att lite sunt förnuft får det finnas, men tycker ändå att det bör påtalas, så kan de kanske uttrycka sig lite bättre nästa gång
anithau: Självklart är lakritsriskan och svartriskan lika farliga än vilket land de finns i. Men om artikeln är skriven i ett land där det inte finns några giftiga riskor (om det nu finns något sådat land) och sedan översatt till svenska blir det ju tokfel. Jag försvarar på intet sätt iForm. Det verkar vara en skittidning som slarvar med fakta och källhänvisningar och sprider lösrykta fakta ur vetenskapliga undersökningar till höger och vänster.
Man motiverar exempelvis ett högt intag av champinjoner hos människa baserat på djurförsök på möss. På samma sätt skulle man kunna visa att vit flugsvamp är schysst människomat genom att studera kor. Om man nu vill basera sitt champinjonintag på djurförsök på möss rekommenderas även att läsa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Champinjoner—-risker-med-hog-konsumtion-/
Nähä... Länken i förra inlägget kapades tydligen. :(
Den som vill läsa om cancerframkallande champinjoner får väl leta sig fram manuellt istället:
http://www.slv.se
Startsida Risker med mat Svamp och svampgifter Champinjoner - risker med hög konsumtion
Du ska ringa till Giftinformationscentralen om du misstänker att du har ätit någon svamp som kan ha varit giftig. De kan berätta mer om vilka symtom du ska vara uppmärksam på eller om du behöver någon form av vård.