0 2450 visningar

13 svar

Sotvaxskivling?

Mikael S

19 sep 2010 kl. 14:31

Hej alla, har börjat gå från “dom vanliga” svamparna som kantarell, trattisar och soppar. Jag är dock extremt försiktig och vill gärna vara mer än 110% säker på vad jag plockar.

Idag har jag sett och plockat med mig några svampar som jag tror är sotvaxskivling, jag får det till det enligt mina böcker, och även beskrivningen här. Jag tycker alla kännetecken stämmer, lukten är sötaktig och påminner starkt om honung.

Jag får be om ursäkt för att det mesta av foten är borta, den hade dock ingen ring eller vulva vad jag såg. Jag har lite för stor vana av att grovrensa i skogen :)

är det här sotvaxskivling?

0

Tanja i Gagnef

19 sep 2010 kl. 14:42

Ja, det är sotvaxing. Det är en av mina favoriter, den är t.o.m. trevlig att rensa eftersom den luktar så gott :-) Tyvärr brukar de ofta vara väldigt angripna av larver, men dina ser fina ut.

0

Boman

19 sep 2010 kl. 15:21

Sotvaxing, som den heter numera.
Kolla alltid att foten är spetsig längst ned så behöver du inte oroa dig. Mycket god svamp om man hinner före larverna. Har plockat massor av den idag.

0

Mikael S

19 sep 2010 kl. 15:29

Tack för snabba svar, trevligt :)

Jo, visst var foten ganska spetsig minns jag, borde känna mig säker på den här då.

Ska försöka hinna tillbaka till fyndplatsen och plocka resten, det var mycket där även om en del såg ganska angripna ut.

0

mimmi

19 sep 2010 kl. 16:35

Boman - vad kan man förväxla med, om foten inte är spetsig?

0

Ubbe

27 sep 2010 kl. 15:17

lyfter denna tråd eftersom jag också är intresserad av att veta ev förväxlingssvampar till sotvaxingen.

0

Geraldine, Vällingby

27 sep 2010 kl. 16:44

Kanske man kan förväxla denna med streckvaxskivling,Hygróphorus atramentósus och steckvaxskivlingen kan man förväxla med streckmusseronen tricolóma portentósum.

0

Geraldine, Vällingby

27 sep 2010 kl. 16:46

Alltså man kan förväxla streckvaxingen m streckmusseronen uppifrån.

0

Boman

27 sep 2010 kl. 17:02

Sorry, har missat att svara.
Menade att om man kollat alla kriterier, i Sotvaxingens ingår den spetsiga foten, så behöver man inte oroa sig för förväxling.

0

Irene A

27 sep 2010 kl. 17:09

Annars är klubbtrattskivling en given förväxlingsart om inte foten är spetsig. Den har också nedlöpande skivor, men inte lika tjocka och glesa som sotvaxingens.

0

Klubbtrattskivling

Ubbe

28 sep 2010 kl. 15:45

...verkar gå att förväxla med sotvaxing tycker jag. Men är den giftig då?

0

Klubbtrattskivling

Eva

21 aug 2011 kl. 11:25

Har läst att den kan fungera som antabus.

0

Boonrueang Kunlabut

24 sep 2023 kl. 12:33

Får jag fråga om de är lika eller inte?  För att vara säker Och jag plockade inte upp dem.

0

Michael Krikorev

24 sep 2023 kl. 12:40

Ja, sotvaxskivling. Jag stänger tråden. Skapa ett nytt inlägg för nya frågor.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone