0 507 visningar

6 svar

En icke svampfråga

Evus

11 jun 2011 kl. 12:36

Hej på er.
Jag har en fråga som inte gäller svamp, men eftersom jag vet att det finns få många duktiga människor här på forumet, som kan det mesta inom natur, så ställer jag frågan.
Det brummade till på altantaket för ett tag sedan och då satt den här bumlingen där. Jag har aldrig sett en sådan filur förut och har även sökt lite på nätet.
Är det en överviktig fjäril…eller en flygande puppa…..?
Hoppas någon kan svara i hettan som råder, åtminstonde här i Botkyrka.

0

Totte Gbg

11 jun 2011 kl. 13:15

Tror det är en sådan som jag själv fick se en gång, snabelsvärmare. Det finns Större (Allmän) och mindre. Googla så ser du mer bilder o kan läsa om denna svärmarfjäril.

0

Jan A, Uppsala

11 jun 2011 kl. 13:35

Visst är det en större snabelsvärmare, flyger nu på kaprifol och gula dagliljor m.m.
Larven är inte lika söt/snygg, men man ser den ofta på ffa rallarros/mjölke, Chamaenerion angustifolium.

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/insekterochspindeldjur/fjarilar/ovrigafjarilar/storreallmansnabelsvarmare.465.html

0

TACKAR

Eva

11 jun 2011 kl. 14:00

för svaret, så snabbt också. Jag visste väl att jag skulle få svar här :-))

Ja det måste vara en snabelsvärmare, troligtvis en hanne om jag förstått rätt det jag läste.

Tack igen.

0

TACKAR

Lilla My

11 jun 2011 kl. 15:09

Usch, jag har inte så många fobier men de där är inte roliga när de kommer brummande och ska sätta sig på en… men beskrivningen “överviktig fjäril” var bra :)

0

TACKAR

Evus

11 jun 2011 kl. 16:51

Jag håller med Lilla My. Den här var vacker, men det var knappt jag ville fota den, tänk om den fick för sig att lätta precis då......:-)

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone