0 562 visningar

10 svar

Blodriska?

Lasse L

4 sep 2006 kl. 16:46

Kan det här vara något annat än blodriska?

0

Sven D

4 sep 2006 kl. 16:52

Det är inte blodriska! Blodriskan, både den som växer vid gran och den vid tall, har morotfärgad saft. Din svamp verkar
ha vit eller vitgul saft!

0

lilla my

4 sep 2006 kl. 16:56

Håller med Sven. det är nog en riska, men absolut inte blodriska. Synd, för det är jättegott! Testa att leta på litet fuktiga platser med mossa, brukar själv hitta där.

0

Bo E

4 sep 2006 kl. 16:57

Har den vit skarp saft är det någon annan oätlig riska.

0

Lasse L

4 sep 2006 kl. 17:11

Tack för upplysningarna. Har svårt att se någon saft men hade den varit morotsfärgad hade jag nog sett det. Dessutom smakar den något bittert så den får gå till komposten.

0

steffe

5 sep 2006 kl. 10:57

tror det är en zonblodriska, eller lilariska

0

Bo E

5 sep 2006 kl. 12:01

Lilariska skulle jag som lekman kalla dessa.
Det är inget jag böjer rygg för när jag ser dem i skogen.

Av riskor plockar jag bara blodriska och mandelriska och är ganska novis på de skarpa sorterna.

0

Irene A

5 sep 2006 kl. 12:11

0

Annika Eriksson

5 sep 2006 kl. 12:19

Håller med Irene, troligtvis buktriska en ganska hård och köttig riska, vars mjölkvita vätska som inte ändrar färg. Lilaliskan är sprödare i köttet, och den mjölkvita vätskan blir lilaaktig i luften, därav namnet. Lasse, du skriver inte vart i Sverige du hittat den. Har du varit i fjälltrakterna under dvärgbjörk så skulle det kunna vara Lactarius subcircellatus som påminner om buktriskan, och den mjölkvita vätskan ändrar inte färg.

0

Lasse L

5 sep 2006 kl. 22:39

Hittade den på Södertörn (söder om Sthlm) vid större stig i c:a 10 år gammalt skogsbrandområde med företrädesvis låg och gles tallskog. Mycket lik buktriskan.

0

LL

13 sep 2018 kl. 20:52

Det ser ut som skogsriska och är ätligt.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone