Häng med på SvampiStockholms utflykt 20 aug., så fåru se på svamp, kolla:
http://svampistockholm.org/reunions.html
Jag skiter fullständigt i om det heter vart eller var. Om ni inte kan svara på frågan, som ni uppenbarligen förstod, så kan ni väl låta bli att svara alls. Jag blir så trött. Jag vill fortfarande veta vart någonstans jag kan hitta svamp runt Stockholm.
Mycket förvånad över att du har ett inlägg över om hur och när man säger var och vart!Du som brukar stava som en “kratta” ibland,men inte är det någon som klankar ner på dig för det!
Vad är det som gör att du blir så upprörd när du skriver att att vederbörande ska skriva svenska när det är ett grammatiskt fel???!!
Är du ute för att provocera????
Bra svarat Cissi!
Varför blir många så upprörda när någon påpekar felaktigheter? Om man nu inte vet skillnad på “vart” och “var” så tycker jag att man kan vara ödmjuk och ta lärdom i stället för att vända taggarna utåt.
Om man inte VILL lära sig något så är det väl OK, men för att kunna utvecklas i livet behöver man lyssna på andra som har en större kunskap utan att behöva ondgöra sig över att andra ibland vet bättre. Det behöver inte vara någon prestigeförlust. Tänk så många som blir upphetsade över att somliga anmärker på begreppet “gul kantarell”. Varför inte ta till sig och fundera på om det verkligen heter så?
Om man går fram i livet och inte tillåter att andra ibland vet bättre så kan man inte utvecklas utan hamnar då i stället i en situation där alla tillrättavisningar betraktas som “påhopp”. Hur skulle samhället se ut om man under sin skoltid hela tiden vände lärarnas kunskap mot dem själva och ständigt blev kränkt av att dessa har större kunskap?
Nej, alla ni som vänder taggarna ut när ni har fel, fundera över hur mycket det egentligen kostar att få lite nya infallsvinklar och därmed lite ny och nyttig lärdom. Svälj stoltheten och ta till er den kunskap som andra ibland vill förmedla!
Kom precis på varför jag slutar använda mig av svampguiden gång på gång.
Jag skriver ett enkelt inlägg, vill ha ett enkelt svar som handlar om svamp, eftersom jag nu är på en svampsida. Hade jag bett om att få mitt svenska språk rättat så hade jag väl inte skrivit på en svampsida heller.
Jag vill inte ha synpunkter på mitt språk i ett sånt här forum. Jag skriver väl för i fan precis hur jag vill. Uppenbarligen förstod ju alla vad jag undrade över från början så varför kunde jag då inte få ett enkelt svar på vart i stockholmstrakten jag kan hitta svamp. Hade jag velat ha synpunkter på mitt språk så hade jag väl skrivit till svenska ordboken eller nåt.
Lägg ner, och bete er som vuxna och håll er till ämnet för forumet SVAMP. Min sexåring håller på så där hemma, mamma det heter inte det, mamma det heter inte så, mamma man säger inte så. Jag trodde ni var äldre än så.
Dags att lämna forumet igen för här får jag ändå inte de svar jag behöver. Är det någon som har förslag på ett forum där man diskuterar svamp och inte språk så tar jag gärna emot det.
Cissi!
Bra inlägg från dig.Jag anser också att det är många inlägg som inte handlar om svamp på Svampguiden.
Jag har fått lära mig att inte fråga var det finns svamp,alla håller på sina svampställen framförallt i Stockholmsområdet!
Min erfarenhet i sommar är att det är fortfarande för torrt i skogarna runt Stockholm,vi får vänta lite!
Tack Inga-Lill. Jag blir så trött på trams när svamp är allas vårt intresse, inte språk.
Jag tänkte inte att någon skulle visa mig sitt svampställe utan lite mer generellt tala om vart det skulle kunna finnas lite att hitta. Typ Salem eller Danderyd eller så. Men det verkar som det har varit torrt runt hela stockholm så jag får väl bara ge mig till tåls. Börjar bli lite orolig inför kommande utställningar och så bara.
Klas stavar lite illa ibland. Det respekterar jag. Han har visst lite dyslexi eller vad han säger. Eller slarvar med skriftspråket.
Cicci gör bara som (nästan) alla andra nuförtiden, skriver och säger vart när de menar var. Det är en utarmning av språket som jag tycker är beklaglig.
Trots att det verkar meningslöst, tar jag chansen att upplysa om detta även om det är i en svampsite (sajt kanske det heter).
Det vore mycket tråkigt om Cicci slutar på guiden. Jag vill gärna hjälpa henne likaväl som alla andra med svampfrågor om jag kan.
Tack Hans.
Jag vet att jag slarvar med mitt språk men jag vill inte bli rättad hela tiden här på guiden. Det börjar bli tröttsamt. Om jag skriver en svampfråga så vill jag bara ha svar på den. Därav anledningen att jag frågar om det finns något forum som ägnar sig åt svampfrågor istället. Ses snart på nån utflykt.
Men för i h—-ete! Ge er nu! Cicci, jag är inte från stan och när jag vill prova nya områden runt Stockholm brukar jag titta under de rapporter som gjorts och sedan bara åka ut och chansa.. Utifrån rapporterna, där det ju sällan står exakt vid vilkens bergsknalle det rör sig om, har jag hittat flera riktiga bra ställen. Hett tips är Haninge och Huddingeskogarna. Tyresta, Ova… Lycka till!
Du slarvar inte med Ditt språk! Du gör bara som de flesta nuförtiden; vart när det ska vara var. Du tänker inte på att det är fel, antar jag.
(Jag läste just ett annat inlägg från den 15:de här, jag vågar inte säga vilket. Nytt rekord; två särskrivningar, tre liten bokstav ist.f. stor, en “gul”, och ett vart ist.f. var)(V.g. rätta mig om jag använder semikolon felaktigt?)
vad nytta gör denna diskussion….eller vart leder den?
förhoppningsvis till grönsaksdisken på ICA-butiken där man möjligen kan finna ostronskivling, diverse champinjoner och dito på burk, fryst likaså
men en rundtur i Stockholms parkområden bör också kunna ge utdelning av exempelvis champinjoner och vedlevande svampar på stadens trädbestånd
Ja kanske det,, och då kanske du kan förstå att det kan uppröra och förarga en smula om man hänger upp sig på små petitesser som Vart eller Var.. när nu ingen är så ofin att man kommenterar dina små tomtebloss till stavfel. Vi vill ju att alla ska vara välkomna här på forumet, stavfel till trots.. Nu släpper vi det här va??
Hej Cicci,
Hahaha, här var det ju trevligt… eller hur? Jaja, blir lätt så när småfolket är ute och gnäller.
Lite off topic - Hoppas att du har hittat någon svamp Cicci. Tycker att det varit torrt hittils i sommar så jag har inte varit ute än i år.
Men jag brukar gå i tyresta och om det finns svamp i år så har du bra chanser där. Normalt finns det bra med karl-johan, trattisar och blek taggsvamp. Plocka bara det du är säker på att du vet vad är :-)
Och hittar man inte mycket mycket så är det i alla fall fin skog att gå i.
Lycka till och ha en “god tur”.
/M
Bra länk:
http://www.sprakradet.se/10987
För övrigt har jag aldrig varit med om så många helt tomma svampställen som detta år. Jag skyller på den långa torkan i somras och de alltfler vildsvinen här i södra Roslagen.
Jag skäms verkligen för de flesta inläggen, i denna “tråd”!
Ett gott tips om man är nybörjare och vill få mer kunskap om bl a geografin-är att anmäla sig till en svamputflykt/svampsafari/svampkurs hos t ex ett studieförbund, svampklubb eller naturförening. Man samlas vid ett ställe och åker på exkursion till en spännande plats. På detta sätt kan man få tips och kunskap om svamparnas miljö etc som gör att man kan inspireras till nya utflykter/“jaktmarker”. Inte minst av trevliga kursledare och kurskamrater! Kolla också lokala anslag på anslagstavlan i er kvartersbutik mm.
Det ligger många ggr, mkt sökande o resultatlöst letande under en längre tid, innan man funnit ett nytt kanonbra svampställe. Det gäller att inte ge upp!
Jag skäms över en del av de inlägg och otrevliga påhopp som gjorts i denna “tråd”. Onödigt och i många fall barnsligt.
Så här kan vi inte ha det på SvampGuiden! Folk kommer att få för sig att vi svampisar är ett gäng analfabeter.
Ska jag med min utbildning verkligen behöva stå ut med detta?
Har nu vidarebefordrat denna tråd till Svenska Akademien. Hoppas verkligen på kraftiga åtgärder därifrån!
Jag blir så ledsen av att läsa den här tråden. Oftast är det härligt med Svampguiden. Vänliga svar och mina ögon har öppnats för svampars skönhet: att det inte bara handlar om mat. Men så finns det också såna här svar där man häcklar varandra som ger ett väldigt dåligt intryck. Dä skäms jag å Svampguidens vägnar. En del frågor kan vara lite konstiga men trots det kan vi som svarar hålla snygg stil.
Antar att de gamla griniga farbröderna har kunskap som till viss del kan väga upp deras gnällighet. Annars borde de nog varit utkickade. Såna kommentarer förstör så himla mycket för forumet - nya som ramlar in, som jag gjort, backar ut också. Tycker det är enormt trist att folk låter på det här viset - särskilt när det handlar om ett gemensamt intresse. Svampplockning ska ju vara roligt!